Atletka Anna a její matka. „Judit, víc se do toho polož. Aby bylo vidět, že máš páru," vstupuje na scénu režisérka Andrea Sedláčková, která rodinné scény natáčela v barrandovském studiu. Příběh nadějné atletky, kterou chce máma dostat na vrchol, aby unikla normalizaci 80. let, odhaluje zákulisí vrcholového sportu v Československu a státem řízeného dopingového programu.

Téma doping podle skutečné události

„Scénář, k jehož dialogům jsme přizvali Irenu Hejdovou, vychází z reálného osudu nejmenované české atletky," vysvětluje režisérka. „Drží světový rekord a trenér jí píchal strombu, ačkoli jí tvrdil, že je to B vitamin. Dosud věří tomu, že dopovaná nebyla." Inspiraci ke scénáři našla prý v novinovém článku, kde se o věci psalo. „Došlo mi, že se o tom ještě žádný film u nás nenatočil. Přitom je to zajímavé téma – sportovci, kteří doping odmítli, měli po kariéře. Přemýšlela jsem, jak to uchopit a tak vznikl nápad na etický konflikt mezi mámou a dcerou," dodává. S Judit je spokojená, vybrala si ji cca ze dvou set hereček. Jak říká, klíčové bylo, aby uměly běhat a zvládly fyzický nápor před natáčením.

Americké sirky? Ty tu nechci

„Nalijte víno. A co tu dělají ty americký sirky? Ty tady nechci," káže za chvíli režisérka. „Pojďme na to, ať nám nevychladnou herečky, už se to nějak vleče." Když je po několikáté klapce stopnuté kvůli kolejím v záběru konečně obraz hotov, je čas nasvítit kuchyni, kde se filmově spálí rybí řízky. Kdosi přináší nefalšovaný bramborový salát, z něhož štáb aspoň trochu ujídá vidličkami. „Vím, že se dělají dopingové testy a že se problémy řešily i za normalizace. Ale že to probíhalo takovouhle formou, bylo pro mě překvapení," přiznává představitelka hlavní role Judit Bárdos, kterou známe z filmu Dům. „Když se pro mě Andrea rozhodla, trénovala jsem třikrát týdně v bratislavské sportovní hale s trenérem, který mě učil správně běhat. Jak držet ruce, nabrat kondici a zhubnout. Znala jsem díky bývalému příteli, jenž běhal, běžeckou abecedu, ale jinak to pro mě byla premiéra." Anna Geislerová je prý jako matka skvělá. „Má dobré nápady, je vnímavá, hodně se díky ní učím," usmívá se Judit, která jako Slovenka svádí na place trochu boj s češtinou. Proto zatím není jisté, zda její hlas zůstane v hotovém tvaru nebo ji nechá režisérka předabovat. A co dostala podle scénáře od Ježíška? „Růžovou teplákovku, co jiného," směje se.

Máma a decra: Etický konflikt

„Pro mě je to od začátku hlavně téma vztahu mámy a dcery," uvažuje Anna Geislerová. „Problém s dopingem beru jako zajímavou kulisu. Jinak ale tenhle příběh vnímám jako zkoumání hranic, respektive kam až člověk může zajít, když chce pro své dítě to nejlepší. Kde mateřská láska přestává být láskou a stává se ambicí. Scénář je moc dobrý, má hlavu a patu, od začátku se mi postava matky líbila. Vím přesně, o čem hrajeme, to je důležité!"

Fair Play vzniká v česko-slovensko-německé koprodukci (českou stranu jistí Negativ) a hrají v něm i Eva Josefíková (Anina konkurentka), Roman Luknár, Ondřej Malý či Igor Bareš. Natáčet se bude i v Německu, z kterého má režisérka největší vítr: „Čekají nás scény s pětisetčlenným komparsem na stadionu, držte mi palce!"