Příběh autorského filmu Taylora Sheridana je stejně mrazivý jako prostor, kde se odehrává. To jest ve Wyomingu, v chladné indiánské rezervaci, kde místní stopař Lambert objeví uprostřed kruté zimy na pláni mrtvé tělo dívky. Ačkoli je v tomto kraji zvyklý na ledacos, otřese to s ním.

Jednak jde o dceru jeho indiánského přítele, jednak je dívka naboso a vše nasvědčuje tomu, že během útěku jí v chladném vzduchu praskly plíce. Otázkou je, odkud a proč utíkala. Vyšetřování se kromě místní policie ujímá i mladá agentka FBI Bannerová, k níž se Lambert posléze i z osobních důvodů připojí.

Festival Zlatá Praha.
Hlavní cenu Zlaté Prahy získal český snímek Červená

Sedmačtyřicetiletý Texasan Taylor Sheridan začínal herecky v televizních seriálech (mj. Doktorka Quinnová, Policie New York a Zákon gangu) a autorskou reputaci si vybudoval jako scenárista oceňovaného Villeneuveova filmu Sicario: Nájemný vrah a Za každou cenu. Wind River je jeho druhý režijní počin, k němuž si napsal scénář a který dokládá, že je zralým filmařem.

Zdroj: Youtube

Přestože se snímek rozjíždí jako detektivka, postupně začne Sheridan rozkrývat i další vrstvy příběhu. Třeba to, že pro Lamberta je pátrání do značné míry vlastní terapií po někdejší tragické události v rodině.

Objevujeme nehostinnost oblasti obdarované nádhernou přírodou, ale odříznuté od civilizace a probouzející v lidech divoké pudy. A především jakési stigma zdejšího kraje, na němž ulpívá stín pohnuté minulosti původních obyvatel, Indiánů, kteří tu nepříliš šťastně a bezpečně přežívají s bílými Američany. Osud bratra zemřelé in-diánské dívky a scény z doupěte narkomanů dokreslují obraz zdejší pustiny bez větších slov.

Očistný zážitek
Tíhu syrového thrilleru rozbíjí občas Sheridan úsměvnou konfrontací zdejších policejních drsňáků a městské agentky, jež sem přijíždí ve vánici, ale bez zimního vybavení, časem však divákům mrzne úsměv na rtech.

Zahradnictví: Dezertér
RECENZE: Do kin vstoupil Hřebejkův film. Dezertéra přebil švagr

Z agentky se totiž vyklube houževnatá vyšetřovatelka, kterou k odhalení pachatele pohání i pochopitelná ženská solidarita a soucit s obětí. Pravda, i rodící se sympatie ke stopaři Lambertovi, tenhle motiv ale naštěstí Sheridan tolik neakcentuje. Což je dobře.

Jako oscarový film
Soustředí se mnohem více na charakteristiku místa (tím trochu připomíná americký oscarový film Místo u moře), jež je jistým prokletím pro ty, kteří tu žijí. Nabízí úchvatné záběry prosluněných bílých plání a horských štítů pod modrým nebem, jež se zdají být idylou, mezi nimi se ale odehrávají běsy, jež zůstávají zapomenuty, zauzlované ve zjizvených srdcích obyvatel…

Natáčení filmu Metanol ve Zlíně.
Film Metanol: připomene touhu po penězích, ta stála život padesáti lidí

Režisér důmyslně pracuje s hudbou (včetně skladeb Nicka Cavea a Leonarda Cohena), a hlavně se zvukem větru, rachotu sněžného skutru řítícího se svahem, hlasy lesa. Vším, co k portrétu země, jež si „vybírá svou daň“, patří. Což se týká i obsazení Gila Birminghama do role otce mrtvé Indiánky, herce komančského původu, jehož známe ze ságy Stmívání. Výtečně filmu svědčí svým úsporným výkonem i Jeremy Renner v hlavní roli (který film ve Varech osobně uvedl).

Když je ve finále zodpovězena i úvodní otázka „Jak se dá změřit vůle žít?“, omráčí odpověď všechny zúčastněné. Odveta i katarze (následovaná zneklidňujícími údaji z americké statistiky) nenabízejí mnoho radosti, ale jsou napsány a natočeny bravurně a je to očistný divácký zážitek.