Podle prezidenta Asociace českých kameramanů (AČK) Marka Jíchy je důležité, aby se české filmy nerestaurovaly v cizině. „České filmy vznikaly jistou dobu ve specifické situaci východoevropského komunistického bloku, kdy nemohly být dodržovány výrobní technologie. Na území, kde se musel používat východoněmecký filmový materiál ORWO, byli kameramani nuceni používat nestandardní postupy, aby dospěli k výsledkům srovnatelným se západní produkcí používající kvalitní materiál KODAK," řekl.

Podle něj si lze jen těžko představit, že by se digitalizace filmových skvostů neúčastnili odborníci z řad AČK nebo experti – restaurátoři z řad českých zvukových mistrů. „Dosavadní výsledky digitalizace filmů Marketa Lazarová, Hoří, má panenko, Všichni dobří rodáci a Ostře sledované vlaky dokládají, že umíme digitalizovat filmy v nejvyšší kvalitě," dodal.

Zástupci FITES s Asociací režisérů a scenáristů a AČK zároveň odeslali výzvu představitelům České republiky s názvem Za svobodu ukrajinského režiséra Olega Sencova, vězněného v Moskvě. Za zachování celistvosti Ukrajiny. Protestují v ní proti nedostatečné reakci Česka na agresi Ruska proti Ukrajině, které se podle filmařů dopouští zločinů i vůči tomuto ukrajinskému filmaři, zadrženému v květnu na Krymu.

Petici za jeho osvobození podepsalo 36.000 signatářů, veřejně protestují i další osobnosti. K výzvě se připojili například bývalý politický vězeň a spisovatel Jiří Stránský a současný předseda PEN klubu Jiří Dědeček.