Ochranné pomůcky, dezinfekce, organizace cateringu včetně baleného jídla. A hlavně testování. Herců, kaskadérů, možná komparzistů. Čeští producenti se připojují k evropským kolegům a usilují o pravidla bezpečného natáčení.

Drahé testy

„Akutně potřebujeme točit filmy a další díla, abychom umožnili OSVČ a pracovníkům nejen z audiovizuálního průmyslu návrat do práce,“ říká Vratislav Šlajer, předseda Asociace producentů v audiovizi s tím, že rozjezd produkcí přinese zase další peníze do státního rozpočtu.

Snímek Pinocchio
Pozvolný start po koronaviru. Italští filmaři se vracejí do studií

Prioritou je podle něj testování, jež považují producenti za klíčové, ale které je na rozdíl třeba od Slovenska příliš drahé. „Na Slovensku stojí testy 1500 korun, u nás je to jednou tolik,“ říká Šlajer. „Jsme schopni je zařídit, ale hledáme cesty, jak snížit jejich výši, ta je pro mnohé štáby a OSVČ komplikací.“

Podle něj by řešením mohla být částečná úhrada od pojištoven a také možnost, aby herci použili již provedený test v krátkém období alespoň dvakrát. „Jednáme o tom i s Asociací nezávislých divadel, věříme, že se cesty najdou,“ soudí Šlajer. Stejně jako on také ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Fraňková vítá rozhodnutí vlády umožnit natáčení bez roušek. „Fond po celou dobu koronaviru pracuje na plné obrátky, rada vyhlašuje a rozhoduje o výzvách, vyplácíme podporu i pobídky,“ vypočítává Fraňková.

75 milionů pro film

Jako nezbytné vidí filmaři v čele s APA posílit audiovizuální průmysl nad rámec schváleného rozpočtu pro rok 2020. Konkrétně 20 milionů korun pro výzvy na podporu vývoje filmových děl (psaní scénářů, casting a přípravné natáčecí práce) a 55 milionů na oživení celého distribučního řetězce včetně provozovatelů kin.

V animované tvorbě se na rozdíl od hraných produkcí kontinuita daří. Pokračuje například koprodukční povídkový projekt O nepotřebných věcech a lidech, který vzniká podle knižní předlohy Arnošta Goldflama. Čtyři části budou dílem čtyř filmařů, mezi nimiž jsou David Súkup, Ivana Laučíková, Leon Vidmar a Jean-Claude Rozec.

54. ročník Mezinárodního filmového festivalu
Karlovy Vary letos osiří. Filmový festival se odkládá na příští rok

„Česká povídka je natočená, teď točí Slováci, Slovinci vyrábějí loutky a dekorace a Francouzi píší scénář ke své části,“ shrnuje Alena Vandasová z Maurfilmu partnery a fázi realizace. Jednotný výtvarný styl dá filmu Patricia Ortiz Martinez podepsaná pod trojkou Fimfára.

Filmový průmysl se snaží rozjíždět i další evropské kinematografie. Do práce se od tohoto pondělí vrátily italské filmové i televizní produkce v Římě. Jak potvrdil na svém webu Hollywood Reporter, herci musí před natáčením absolvovat testy, měření teploty, a pokud nebudou před kamerou, všichni včetně štábu budou mít roušky. Povinné jsou dezinfekce, rozestupy ve studiu a zkraje i zdravotnický personál na place.

Britové na Balkáně

Některé britské společnosti mění strategii, londýnská Head Gear Films se například rozhodla investovat do natáčení v Srbsku. Pro dané lokace vyčlenila aktuálně 25 milionů eur. Nalákaly ji mimo jiné pobídky místní vlády, jež nabízí vratku 25-30 procent z utracených peněz.

Podporu svým filmařům a kinům vyjadřují vlády napříč Evropou, s nezbytnými limity se pomalu otevírají zavřená kina.

Logo internetové  televize Netflix
Nárůst díky koronaviru. Netflixu přibylo 16 milionů předplatitelů

Virtuální kina

Objevilo se ale i první e-kino. Kino Pod Baranami v polském Krakově otevřelo během pandemie virtuální sál. A vedení počítá s jeho provozem i nadále. Diváci si tu mohou vybrat na principu VOD film, zhlédnout jej a poté se účastnit následné debaty online. Podobně jako to v tyto dny nabízí Kino LIVE pod hlavičkou Aerofilms.

Trend naznačila už před pár dny ostrá bitka mezi americkou sítí klasických kin AMC, jež odmítla promítat filmy Universal Pictures poté, co studio oznámilo, že vedle tradičních projekcí počítá i s premiérami jen pro streamovací platformy.