Autor „hraničářské trilogie" a také thrilleru Tahle země není pro starý či apokalyptické Cesty poprvé napsal filmový scénář bez opory ve vlastním literárním textu. A tvůrce Černého deště, Thelmy a Louisy či Labyrintu lží se ujal režie.

Pád do propasti

McCarthy, libující si ve svých knihách ve vypravěčské rafinovanosti a zašifrovaných sděleních, vtělil leccos z toho i do Konzultanta. Vypráví příběh ctižádostivého advokáta, který si opulentně přivydělává díky známosti s vlivným bossem, těžícím z drogových válek v Mexiku. Ve stejný čas, kdy požádá o ruku krásnou přítelkyni, přijme i nadstandardní úkol, který může vynést nevídanou provizi, ale který – jak jinak - přesahuje všechna dosavadní rizika… A záhy spadne do soukolí zájmů, v nichž se hraje úplně jinými a nelítostnými kartami.

Scottova krutá gangsterka

Parketou Ridleyho Scotta, jehož Blade Runner i Vetřelec se stali svého času diváckými kulty, je spojení výchozí čitelné myšlenky a svižné hollywoodské podívané. McCarthyho syrový svět temných postav a pohnutek jej nepochybně provokoval. Na plátně mu dal podobu kruté gangsterky, v níž smysly diváka rafinovaně jitří ostré barvy jak z fotoshopu, kontrasty a rychlá akce. Milostná scéna v prologu, zahalená do postelové bílé, je až potměšile klidná (byť i ona má své vnitřní – erotické - drama), aby tvůrci vzápětí rozjeli ďábelskou hru na život a na smrt. Všechny McCarthyho figury o něco hrají, pro každou z nich je hra ale jinak vysoká. Stejně jako míra bezohlednosti. A zvrácenosti. Jen srovnání dvou ženských hrdinek stojí za to: zatímco advokátově přítelkyni stačí k neřesti běžný orální sex, Reinera jeho drsná partnerka zaskočí tím, že doslova nectně „ošuká" jeho luxusní auto…

Příběh chtivosti, moci a ztráty pudu sebezáchovy

V podtextu lze Konzultanta číst jako příběh chtivosti, moci, ztráty pudu sebezáchovy, absence pokory. Proto je k postavám autor nekompromisní, jsou pro něj figurkami na smrtícím kolotoči, který od jisté chvíle nelze zastavit. Scottova režie nabízí barvitou podívanou až do konce, omračuje tu něžnými dialogy snoubenců, jindy rychlou jízdou motorky a střihem, sytými barvami přírody i kostýmů (zejména divoký úbor Bardemova Reinera budí pozornost) a zkušeně udržuje diváka v napětí ustavičným neklidem a tušením, že v další scéně bude ještě hůř.

Herecká elita dodává šťávu

Navzdory tomu všemu je ale Konzultant jen modelovým příběhem daného žánru, rafinovaněji vystavěným a autorsky narcistním, kterému největší šťávu nedodávají brutální detaily (jako vražedná smyčka jménem bolito), nýbrž herecká elita. Ať už Michael Fassbender v titulní roli nenasytného Konzultanta, Penelope Cruz jako jeho sexy snoubenka, Brad Pitt coby cynik Westray či Javier Bardem, který si roli výstředního Reinera vychutnal vskutku vrchovatě. Nejslabším článkem je Cameron Diaz – sice v roli hráče nejzákeřnějšího, - leč v poněkud monotónním vydání.

Scottovi i McCarthymu budiž jejich pánský tah přán. Vybrali si k němu parádní hudební doprovod (Daniel Pemberton) a omamné jízdy kamery (zkušený Dariusz Wolski je podepsán i pod Mexičanem či Alenkou v říši divů), jejich efektní film ale z mysli brzo vyšumí. Jako barevný  koktejl v baru nad ránem…