Film Zádušní oběť

Jeho prostřednictvím se nacházíme na počátku 20. století v malém českém městečku, kam z Vídně přijíždí komisař Mondl (Milan Kňažko), aby zde vypátral pachatele série vražd mladých mužů a aby vyvrátil pochybnosti o tom, že se jedná o vraždy rituální. Ubytovává se v místním hotýlku, kde se setkává s na první pohled cosi skrývající, živočišnou hostinskou Almou (Ági Gubíková), neméně tajemnou, éterickou houslistkou Leou (Eva Josefíková), partou důstojníků, následně pak s židovským řezníkem a jeho rodinou, rabínem i četníky. Někdo z nich musel zabíjet, anebo aspoň o příčinách vražd vědět… Co se na začátku jeví jako záhada, se postupně začíná rýsovat jako nepřemožitelná touha po pomstě – oko za oko, zub za zub. Za jakoukoli cenu.

„Komisař Mondl chce nastolit spravedlnost. To je věčný boj. Říká se, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí. Ony nezvítězí, pochopitelně. Ale je potřeba o to bojovat a dosáhnout alespoň remízy," říká o své roli Milan Kňažko a dodává: „Nad postavami Vladimíra Körnera je jistý závoj tajemství. I nad komisařem. Zejména oceňuji jeho nejednoznačnost a mnohovrstevnatost."

Onu nejasnost si s sebou nesou i další postavy, nejsou ve svém chování předvídatelné, zato pak ale dokážou hodně překvapit. Takovou je i zmíněná Lea, která spíš než slovy hraje výrazem očí, mimikou a gesty. „Mám pocit, že když herci seberete jeden výrazový prostředek, o to víc se pak rozsvítí ty další," říká Eva Josefíková, která si s sebou coby Lea nese velké trauma z dětství. Tlumí ho hrou na housle, které prý do natáčení nedržela v rukou. „Měla jsem ale výborné a trpělivé učitele, s nimiž jsme se zaměřili hlavně na držení těla, houslí, správné tahy smyčcem, dynamiku a podobně. Skladby, které pro film vytvořil Michael Kocáb, jsou totiž ďábelsky krásné, ale i pekelně těžké," sděluje herečka. „Velmi si vážím toho, že mě pan režisér pro film oslovil, stejně tak si cením spolupráce s panem Kňažkem. Je to člověk, od kterého se má mladý kolega hodně co učit," dodává.

Ági Gubíková

Velmi poctivého hereckého partnera našla v Milanu Kňažkovi i Ági Gubíková, která se už s režisérem Svobodou sešla při natáčení dvoudílného filmu Poslední cyklista. „Napřed jsem si musela odmyslet, že budu natáčet s tím Milanem Kňažkem, oním velkým hercem a slovenským politikem," usmívá se Gubíková, mezi níž coby Almou a jím jako Mondlem vzniká zvláštní vztah, jakási udušená sexualita. Něha z jeho strany a ženská oddanost a nenávist zase z její jsou zjevné. „Byla jsem velmi zvědavá na sebe, zda při těchto napínavých scénách budu ‚trpět' respektem, že hraji s Milanem Kňažkem, což by mě vyhodilo z postavy. Naštěstí se to ale nestalo," říká.

Scénář Zádušní oběti byl jedním z nerealizovaných děl, která po svém nástupu do funkce ředitele vývoje pořadů a programových formátů našel v České televizi Jan Maxa  „Potenciál filmu byl přitom zcela zřejmý – nejen proto, že ho psal Vladimír Körner, ale i proto, že jde o příběh žánrový, o noirově laděnou dobovou detektivku zasazenou do nadčasového společenského rámce," říká. „Když o scénář projevil zájem režisér Jiří Svoboda a přidal se k němu i kameraman Vladimír Smutný, bylo jasné, že vzniká mimořádný projekt – vždyť jde o první spolupráci tohoto tvůrčího tria od legendárního Zániku samoty Berhof."

Režiséra Svobodu vzrušilo na scénáři aktuální poselství

„Téma vyjadřuje v bezmezném stesku jedna z hlavních ženských postav: ‚Proboha, proč to všechno? Snad jen proto, že mír trval příliš dlouho a lidé se už nemohli dočkat, až budou zabíjet. Zapomněli, že budou zabíjeni i oni…, i my…'," uvádí Svoboda  V dalších rolích Zádušní oběti se představí plejáda známých herců – Vilma Cibulková, Klára Trojanová, Petr Vaněk, Tomáš Töpfer, Petr Motloch, Adrian Jastraban, Václav Neužil, Kryštof Hádek, Igor Bareš, Václav Jiráček či Jan Hájek. Film se z většiny natáčel v lokacích Třebíče, houslové party hrané Leou nahrál Pavel Šporcl. Snímek je věnován výkonné producentce Elišce Sekavové, která se bohužel výsledku nedočkala.