Festival v Cannes zatím mnoho hvězd nepřivezl, nepočítáme-li slavnostní zahájení s herečkami v porotě a Penelope Cruz a Javiera Bardema z úvodního filmu. O to zajímavější jsou ale zatím soutěžní filmy z postkomunistických kinematografií v hlavní soutěži, které strčily „do kapsy“ i domácího zástupce, francouzský snímek Plaire, aimer et courir vite s nudnou modelovou story o lásce nemocných gayů.

Filmaři z východní Evropy navíc dokazují, jakou magii mají i v době moderních technologií stále černobílé formáty a že není třeba se jich na plátně bát.

Po Serebrennikově Létu se stejně úspěšně představila i Pawlikowského Studená válka (Zimna wojna), v níž se šedesátiletý tvůrce vrací do 50. let v Polsku, chmurných kulis studené války. K love story talentované zpěvačky z venkova a staršího klavíristy a dirigenta jej zčásti inspiroval osud nešťastného manželství jeho rodičů, kterým snímek věnoval.

Příběh hlubokého citu dvou lidí rozkročený mezi polskými folklorními písněmi a francouzským jazzem vypráví jednoduchými, ale účinnými prostředky. V melancholické notě, jíž svědčí zmíněný černobílý obraz, a bez zbytečných kudrlinek. Aniž by vysvětloval složitě politickou situaci a bariéry stojící v těžké době mezi lidmi, přináší strhující svědectví o touze žít svobodně, realizovat své sny, o stesku po domově i lásce, jíž železná opona nesvědčí. Protože ji nelze smysluplně naplnit ani na jedné z jejích stran.

Arabská výzva

Království příležitostí. Tak nazvali zástupci Saudské Arábie, jež má svůj stánek na zdejším festivalu poprvé, prezentaci v Cannes. Na setkání s médii dali elegantně najevo, že se umí ve světě filmu prosadit a mají co nabídnout. Rozjíždějí mezinárodní workshopy, investují do distribuce a tvorby domácích tvůrců, chystají rozšíření infrastrutury, v pobídkách pro cizí štáby na svém území nabízejí rekordních 50 procent vratky toho, co u nich zahraniční produkce utratí.

„Jednou z prvních evropských zemí je Francie, která je královnou zejména v animovaném filmu, to je oblast, jež nás zajímá,“ upozornili zástupci Saudi Film Council, kteří zároveň vyzvali filmaře a producenty ke spolupráci a návštěvě Arábie.

„Kdo nás více zná, ví, že podporujeme národní tradici, literaturu, výtvarné umění a teď také film. Jsme přesvědčeni o tom, že máme co nabídnout – nejen sponzory a národní přírodní bohatství, ale také velkorysý přístup ke kultuře, ekosystému i vzdělávání slibných talentů,“ doplnil Ahmad Al-Maziad z General Culture Authority.