Pro herectví měl rodák z polské obce Niedzica, která v době jeho narození spadala pod Slovenský stát, vlohy odmalička. Už na základní škole hrál v ochotnickém souboru, v mládí se věnoval gymnastice. Jeho celoživotním koníčkem bylo také bezmotorové létání, provádění kaskadérských kousků a automobilové závody.

Divadelní Jánošík

Nejdřív se v Praze vyučil automechanikem a poté se vrhl na studium herectví na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, které ukončil v roce 1964. „Byla to náhoda. Nebýt kamarádů, kteří mě vyhecovali, abych šel dělat zkoušky na divadelní fakultu, herectví by mě minulo,“ říkal Michal Dočolomanský.

Václav Marhoul
Režisér Václav Marhoul: Na Ukrajině se bojuje za svět 22. století

Hned po studiu se stal členem činohry Slovenského národního divadla, jemuž zůstal věrný po celou svou hereckou dráhu. Největší popularity tam dosáhl jako Jánošík v muzikálu Na skle malované (1974), který byl diváckým tahákem řadu let. Sám herec ovšem za největší part svého života považoval Ibsenova Peera Gynta.

Filmová kamera si jej všimla už v roce 1962, když se objevil ve snímku režiséra Jána Lacka Výlet po Dunaji. Následovaly úlohy v dalších filmech, a to nejen slovenských.

Spolupráce s Lipským a Brdečkou

Jeho talent a zjev, mimořádně vhodný především pro úlohy uhlazených milovníků a džentlmenů z vyšších kruhů brzy objevili i čeští filmaři. Jmenovitě režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka, tvůrci slavného Limonádového Joea, kteří se rozhodli realizovat další výtečnou parodii Adéla ještě nevečeřela (1977), tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. Michael Dočolomanský v ní jako věhlasný americký detektiv Nick Carter přicestoval do Prahy, aby vyšetřil zmizení psa hraběnky Thunové. Nevěděl ovšem, že jeho protivníkem bude bídácký botanik a jeho cvičená masožravá rostlina…

O čtyři roky později jej stejní tvůrci obsadili do úlohy mírně afektovaného operního pěvce a hraběte Felixe Telekeho z Tölökö v „hrůzostrašné“ komedii Tajemství hradu v Karpatech. I když herec ovládal bravurně češtinu, byl v obou zmíněných snímcích nadabován. V prvním Františkem Němcem, ve druhém pak Ladislavem Županičem.

Mmoho slavných rolí

V umělcově portfoliu najdeme ovšem i role v normalizačních počinech, jakými jsou mladý Dribb v československo-sovětské koprodukci Kolonie Lanfieri (1969) z dílny Jana Schmidta, komunistický poslanec Jan Šverma ve Vávrově historické rekonstrukci událostí roku 1938 Dny zrady (1973) či komunista Gustáv Husák v další „historické“ rekonstrukci roku 1948 Vítězný lid režiséra Vojtěcha Trapla. Ztvárnil ale třeba i bývalého vojáka Marka Orbana v Nočních jezdcích (1981) režiséra Martina Hol- lého či Valentu v Jakubiskově Tisícročné včele (1983), slavné sáze slovenského zednického rodu Pichandů.

Oscarový film Kolja
KVÍZ: Kolja. Jak dobře znáte poslední český oscarový snímek?

Chopil se i úlohy vesničana Vildy v dětské komedii Strašidla z vikýře (1987) režiséra Radima Cvrčka, diplomanta Dr. Chlada v dramatu Ireny Pavláskové Corpus Delicti (1991), otce narkomana Jakuba v dramatu Perníková věž (2001) režiséra a herce Milana Šteindlera či otce v Pavláskové komedii Bestiář (2006). Ze seriálové tvorby vyčnívá jeho účast v Inženýrské odysee, objevil se i v příbězích Slovácko sa nesúdí nebo Dobrodružství kriminalistiky.

Zpěvák cover verzí

Známý byl i jako interpret – sice neměl velký hlasový rozsah, v jeho případě šlo často spíš o recitativ, zato ale dokázal písničky podat s vnitřním prožitkem. V repertoáru měl cover verze zahraničních hitů, přičemž tím nejznámějším je Ľúbim ťa, slovenská verze písně francouzského zpěváka Joea Dassina. Často se k ní vracel i při svých estrádních vystoupeních.

Michal Dočolomanský byl skromný člověk, úzkostlivě si chránil své soukromí. Rozhovory poskytoval jen výjimečně. Se ženou Martou zplodil dvě děti, poslední léta ale prožil s mužem. Zemřel 26. srpna 2008 v šestašedesáti letech na rakovinu plic.