Jako první se filmovým divákům představila Kunderova povídka ze sbírky Směšné lásky Nikdo se nebude smát, s níž roku 1965 režijně debutoval Hynek Bočan. Jakýmsi trapným hrdinou je tu kunsthistorik a asistent na AVU Karel Klíma, který se dostane do prekérní situace, když ztratí (prakticky bezcennou) práci o Mikoláši Alšovi, kterou mu poslal k posouzení jistý ambiciózní grafoman. Aby se Klíma dotyčného zbavil, použije lež, která mu ale začne postupně rozvracet celý profesionální i soukromý život…

Spisovatel Milan Kundera
Kundera oslovil generace. Na smrti lidi nejvíc děsí ztráta minulosti, říkával

Bočan v sarkasticky laděném snímku rozvíjí Kunderův častý motiv nenápadného prohřešku, který časem naroste do obludných rozměrů a v němž se odráží autorova nelítostná kritika společnosti založené na pokrytectví a závisti. Do hlavní role snímku (který zůstává asi nejlepší adaptací spisovatelova díla) obsadil Bočan Jana Kačera.

Zlobivá studentka

K divákům se dostala i další Kunderova povídka z téže sbírky - Já truchlivý bůh, jež byla zpracována dokonce dvakrát. V roce 1967 ji natočil podle scénáře spisovatelovy manželky Věry Hrabánkové Jaroslav Horan (jako středometrážní snímek pro brněnské studio). O dva roky později se pak stejné látky chopil i Antonín Kachlík, s nímž na scénáři pracoval sám Kundera. Vzhledem k celovečerní stopáži museli autoři jednoduchý povídkový tvar rozvinout o některé nové epizody i postavy – zejména vdavekchtivou paní Štenclovou, kterou si s gustem zahrála Jiřina Jirásková.

Já truchlivý bůh. Miloš Kopecký a Jana LelitováJá truchlivý bůh. Miloš Kopecký a Jana LelitováZdroj: se svolením České televize

Vypravěčem glosujícím děj je tu sukničkář Adolf v podání Miloše Kopeckého, který chce dát za vyučenou odmítavé a snobské konzervatoristce Janičce. Předhodí jí „celebritu“ Apostolka, kterého vydává za řeckého hudebního skladatele. Nakonec však pomsta zdaleka není tak sladká, jak si Adolf představoval – ti dva se do sebe zakoukají a po Apostolkově „návratu do vlasti“ Jana zjistí, že čeká dítě. Sukničkář manipulující lidskými osudy je situací zaskočený a dívce, jež se rozhodne být svobodnou matkou, nakonec nedokáže říct celou pravdu…

Milan Kundera zemřel 12. července po dlouhé nemoci ve svém bytě v Paříži
Smrt Kundery zasáhla svět. Byl posvátným monstrem literatury, píší v zahraničí

Oproti jiným kunderovským adaptacím jde v tomto případě spíše o komediální polohu příběhu – což si náležitě užili i oba mužští aktéři: Miloš Kopecký a Pavel Landovský v roli „Řeka“. Naivní Janičku ztvárnila neherečka Jana Lelitová, již pro film nadabovala Alena Procházková.

Ať žije Trockij!

Roku 1968 se dočkal přepisu na plátno Žert. Román, který se z děl z 60. let zapsal výrazně nejen do literatury naší, ale i světové, je reflexí společenských procesů předcházející dekády. Respektive stalinistických represí, jejichž obětí se zkraje 50. let stal i hrdina románu Ludvík Jahn.

„Optimismus je opium lidstva. Zdravý duch páchne blbostí. Ať žije Trockij!“ Tři věty míněné jako žert se mu staly v době studií osudné. Pohlednice, kterou Ludvík poslal spolužačce, skončila na kárném výboru a Ludvík mimo akademickou půdu i stranu - ve vojenském vězení a poté i v dolech.

Zdroj: Youtube

Když se po letech vrací do rodného moravského města, touží po jediném: po odplatě. Kundera v tomto případě zvolil složitou strukturu vyprávění, kterou teoretici přirovnávají k hudební skladbě (spisovatel byl z hudební rodiny a sám absolvoval studium kompozice).

Čtenáři nabízí čtyři různé pravdy interpretované čtyřmi vypravěči. Jaromil Jireš musel filmové vyprávění zúžit, mimo jiné vypustil postavu Lucie. Role Ludvíka zůstává jedním z nejvydařenějších hereckých výkonů Josefa Somra. Totéž platí i o Janě Dítětové, jež hrála sváděnou manželku bývalého Ludvíkova spolužáka, jemuž se hrdina chce pomstít.

Lži, víra a lehkost bytí

Pro úplnost dodejme, že existuje také adaptace povídky Eduard a Bůh (1969), kterou režisér Jan David odvyprávěl v pouhých 27 minutách a v níž si zahráli Jiří Hrzán, Jana Šulcová a Slávka Budínová. Jejím tématem jsou kromě víry opět oblíbené kunderovské motivy lži a pokrytectví.

Zemřel spisovatel Milan Kundera
Zemřel český spisovatel Milan Kundera. Bylo mu 94 let

Asi nejvíce pobouřila Kunderu adaptace románu Nesnesitelná lehkost bytí (1984), kterou čtyři roky po publikování románu natočil Američan Philip Kaufman (Henry a June, Quills - Perem markýze de Sade). Ve scénáři, který napsal s Jeanem-Claudem Carrièrem, obsah románu zjednodušil. Soustředil se na existenciální ladění příběhu a zdůraznil erotickou linii vyprávění. Přestože autor knižní předlohy vyjádřil vůči filmu svou nelibost, za pozornost stojí minimálně herecké výkony ústředního milostného trojúhelníku Daniela Day-Lewise, Juliette Binocheové a Leny Olin, bravurní kamera Svena Nykvista i promyšlená práce s archivními záběry. Ostatně poradcem filmu byl režisér Jan Němec, jenž v osudném roce 1968 pořizoval jako první záběry invaze, které se poté podařilo převézt do Vídně.

Co všechno si opravdu Milan Kundera o filmech natočených podle jeho předloh myslel, vědí nejspíš jen jeho nejbližší. Určitou kritiku vynesl, ale jinak příliš slovy neplýtval. Pro seznámení s jeho úctyhodným dílem i myšlenkami budou mít knihy vždy prioritu. Je ale dobře, že některé z jeho postav a postřehů zachytil i filmový pás.