Film se točí kolem dvou mužů. Tchána, který spatřuje manželskou stabilitu ve věčných nevěrách, a jeho zeťovi, jenž naopak odmítá své půvabné manželce jakkoli a s kteroukoli zahnout. Do chvíle, než si ho – tak trochu s tchánovou pomocí – vyhlédne atraktivní Charlota a obrátí mu život naruby. Manželka sice o něj začne jevit nebývalý zájem, po euforii však přichází vystřízlivění a patová situace, z níž jako by nebylo úniku…

Vejdělek „tlačí na pilu“

Banální linii o nevěře a jejích následcích uchopil Jiří Vejdělek tak, jak nejlíp umí – rozehrál sérii postřehů z partnerského života a epizodek, z nichž skládá minipříběhy svých postav. Tam, kde režijně udrží civilnost vtipných dialogů a gagů (které mu jako autorovi jdou), je to dobře. Jakmile ale příliš tlačí na pilu, což se týká hlavně erotických momentů (typické je třeba „zasvěcení“ Jiřího Macháčka budoucí milenkou nebo sexuální hrátky v malém autě na břehu jezera, kde předem tušíme, co nastane), ale i některých slovních žertů a klišé („co můžeš čekat od chlapa“), ztrácí film na lehkosti a humor na zábavnosti. Jako by se při psaní scénáře (a potažmo na place) nechal režisér sám unášet komičností situací, jež nedokázal vtěsnat do uměřených mantinelů.

Zbytečné načančané kulisy

Zbytečné jsou i některé „načančané“ kulisy. Práce s barvami a hledání zajímavých pražských zákoutí komedii příjemně odlehčují (vltavská nábřeží, barevné petrklíče v zahradnictví, kulinářská potěšení), sem tam se ale hezké obrázky pohybují na hraně kýčovitých záběrů. To je moment, s nímž režisér bojoval mírně i v Ženách v pokušení. Nikoli náhodou si tak člověk sem tam vybaví obdobné scény z posledních filmů Marie Poledňákové, kde se také nad řadou scén chtělo volat – ubrat! Je to škoda, civilnější pojetí by Mužům slušelo a o humor by je přitom nepřipravilo. Sporný je i osud taxikářovy ženy Marty, jenž poněkud necitlivě hýbne se samotným žánrem…

Herecké výkony se povedly

Herecké výkony vesměs baví. I když Jiří Macháček přehrává trochu víc, v zásadě tvoří s Bolkem Polívkou vděčné duo. Příjemné je i dámské trio, jemuž herecky vévodí, byť ve vedlejší roli, Simona Stašová. Její mladé kolegyně Petra Hřebíčková a Eva Vica Kerekesová tu zjevně plní hlavně funkci estetickou, tak vděčné party zase nemají. A ještě jeden muž, stojící v pozadí, si zaslouží pozornost – Michal Novotný coby decentní číšník s pokerovou tváří, držící basu s muži v nesnázích… Shrneme-li, zhruba třetina gagů funguje, zbytek by zasloužil síto. Stejně jako jisté šablony. Zatímco záletník tu razí teorii, že „žena se nesmí nudit,“ jeho manželka věcně míní: „Nakonec, není důležité, za kterou ženou mužskej běhá, ale ke který se vrací.“ Závěr si udělejte sami.