K filmu vás tedy inspiroval život letce, vašeho děda?
David Balda: Přesněji řečeno, život mého dědy a ještě dalších dvou pilotů, kteří chtěli zůstat anonymní. Jejich příběhy byly ale natolik zajímavé, že jsem je chtěl divákovi zprostředkovat. Někde se psalo, že ten, co uletěl, byl Balda, ale to není pravda.
I vy létáte?
DB: Dříve jsem létal právě s dědou, nechával mě řídit, vlastně mě učil řídit, a mně se to moc líbilo. Nemám papíry na letadlo, ale asi bych dokázal vzletět a přistát. Nalétali jsme spolu dost okruhů kolem letiště.

Říká se, že kdo zvládne okruh, umí létat. Ale prozraďte mi, v čem je zápletka filmu?
DB: Ze strategických důvodů toho nemohu před premiérou filmu moc prozradit… Ale děda coby armádní pilot jezdil z útvaru v Líních ještě za zábavou a sportovním létáním do aeroklubu v Plasích. Tam poznal svého největšího kamaráda, kterého v příběhu hraje Jiří Dvořák. A co bych řekl k tématu? Jde o touhu po svobodě, již při létání můžete naplnit. Jenže je těžká doba. Čtyři kluci přijdou do aeroklubu, kde ale má svoje prsty i StB a všechno se začíná komplikovat.
Vladislav Balda: Jde o to, že jste létal u armády, a tedy ochraňoval hranici…
DB: Film se snaží vykreslit piloty spíš v dobrém světle, než jako nástroje režimu. Oni milovali létání a zároveň chránili hranici a taky nasazovali životy. Hlavní hrdina slouží v armádě, ale pak začnou vycházet najevo staré křivdy, protože on je letecky nejlepší z nich, něco se semele a on musí z armády odejít. A nezbývá mu nic jiného, než se pokusit uletět.
VB: No a od toho tam byli armádní piloti, kteří měli hranici hlídat.
DB: Jedna z klíčových scén je, kdy k narušiteli startují hlavní hrdinové příběhu: alter ego dědy spolu s postavou, kterou hraje Jirka Dvořák. Jsou vysláni k cessně letící z Německa. Jde asi o nejvěrnější scénu z dědova života. Museli pilota upozornit: „Jste narušitel, následujte mě!“ Když letadlo neuposlechne několikeré upozornění, stíhačky zahájí výstražnou palbu.

Ano, jsou známy příběhy, kdy lidé uletěli na Západ, ale i pokusy, které dopadly tragicky. Některé z těch se zlým koncem byly z dlouhodobého pohledu nešťastné pro obě strany – pro ty sestřelené, i pro ty, kteří splnili rozkaz „zarja“, což bylo krycí heslo pro „sestřelit“. Ale to by bylo na jiné a možná delší povídání.
VB: Vždycky se dávala výstražná palba, mávalo se křídly, abyste letadlo přiměl k následování. Nebyla žádná nouzová frekvence, přes kterou byste navázali kontakt a pokusili se domluvit, jako dnes. A konečné rozhodnutí o sestřelení nebylo věcí pilota stíhačky, ale šlo přes několik velení. Nikdy jste nevěděli, kdo v letadle letí.
Jak to bylo s tou cessnou?
VB: Donutil jsem pilota, aby přistál v Chebu. Šlo o člověka, který přiletěl sem, aby nabral jiného a vrátil se zpátky do Německa. Pilot zprvu nechtěl poslechnout. V jednom momentě jsem ho podletěl, což v případě MiGu 21 stačilo k tomu, že pak už mě poslechl.
V jakých rychlostech taková „setkání“ probíhala?
VB: MiG 15 mohl zpomalit i na 300 kilometrů za hodinu, ale jednadvacítka s podvěšenou výzbrojí nemohla letět pod pět set, to by spadla.
DB: Když jsme točili onu scénu, potřebovali jsme mig v záběru co nejdéle. Jedna cessna byla kamerová, druhá hrála narušitele, a v jednu chvíli je tam mig, který by v reálu jen prosvištěl. My museli klesat maximální rychlostí a v tom okamžiku se přiblížila stíhačka na minimální rychlosti, s vysunutými klapkami, aby letěla před kamerou co nejdéle. MiG 15 má pádovou rychlost něco přes 200 kilometrů za hodinu.

Ultralehké letadlo má pádovku někde kolem šedesátky… Ale zpět k filmu – pustil jste se do něj ještě dřív, než vám bylo osmnáct, to je úctyhodné.
DB: Natočil jsem o dědovi krátký film už ve čtrnácti. Měl asi patnáct minut.
Vy film studujete?
DB: Ne, začal jsem tím tak nějak sám od sebe. Létal jsem s dědou odmalička a jeho příběh a příběhy dalších pilotů mě fascinovaly. Co se filmování týče, natočil jsem ještě dva kratší filmy a pak jsem se k dědovu příběhu začal obloukem vracet a řekl jsem si, že udělám delší dokument, aspoň šedesát minut. Chodil jsem k němu na kafe a tahal z něho historky… S mým spoluscenáristou jsme je začali skládat, měli jsme několik celků, a najedou jsme si uvědomili, že točit dokument by byla škoda. Dali jsme tomu dějovou linku a rozhodli se pro celovečerní film. Padesát procent je dědův příběh a pak jsou ve filmu ještě příběhy dvou pilotů.
Film není zrovna konverzačka v jedné místnosti, jak jste sháněli letadla?
DB: Vlastně to zase takový problém nebyl, protože tohle se řešilo přes dědu; on zvedl telefon a řekl: „Vlastíku, půjč nám bückera (historický dvouplošník – pozn. red.)“ . A nejvíc stejně ve filmu létá dědův zlín, stopětka „Drakouš“. Zase tak jednoduché to ale nebylo. Předcházely tomu dlouhé přípravy všech letových scén.
A filmové prostředí?
DB: Svazarmovská atmosféra se točila v Hořicích, kde je to hodně autentické, snad i zásuvky jsou tam ze 70. let. Jen obrázky ze zdí jsme museli sundávat. A armádní věci se natáčely v Hradci a v Hradčanech v Ralsku. Všude stačilo říct, že jsme od starého Baldy a hned bylo vyřešeno… „Jó, Ládík. Jasně.“ Každopádně to začalo jako malý projekt, ovšem ten se postupně rozrostl, začali se shánět herci, najednou se objevila jména Kostka, Dvořák, Zindulka, Arichteva… Potom letecké scény, takže už opravdu velký projekt, a je tu rázem „celovečerák“.

Kdy jste stáli úplně na začátku?
DB: Scénář jsme začali psát z kraje roku 2017, točit se začalo 16. srpna 2017, konec byl 30. prosince téhož roku. A loni už se stříhalo, dělaly se barvy, celý rok vlastně jela postprodukce. Michal Hrůza napsal hudbu. Je to vymyšlené tak, že děda vypráví vnukovi svůj příběh. To se natáčelo až v zimě, takže až tehdy jsme pana Kostku oslovili. Pak se změnil tvůrce hudby, protože naštěstí Jirka Dvořák se znal s Michalem Hrůzou. Ale asi to tak mělo vzniknout. Asi nejde tolik o samotný příběh, jako spíš o jeho poselství.
A jak byste ho vystihl?
DB: Snad tak, že je třeba vážit si svobody, protože je křehká, a že to létání nabízí tu volnost, a přitom ti letci to neměli ve své době vůbec jednoduché a jednoznačné.
Zažili jste při natáčení nějakou horkou chvilku?
DB: To víte, jsou to piloti. Když jsem chtěl něco ostřejšího, nejdřív vám skoro mentorsky řeknou, že se nechtějí zabít, ale za půl hodiny to udělají sami. Třeba Andrej se s kamerovou cessnou pustil do akrobacie, přičemž si teprve za deset minut uvědomil, že jsem tam taky a držím se zuby nehty. Nebo jsem potřeboval záběry z mraku – to zase, že se tam budeme šplhat dvě hodiny.. No tak nic. Dali jsme si kafe a on sám pak přišel, jestli tedy poletíme do oblak natočit pár záběrů.
Zlín Trenér čili „stopětka“ je krásný stroj. Dost trenérů pořád létá v aeroklubech. Jednoho z nejstarších mají v Příbrami.
DB: Tenhle exemplář ve filmu také létá. Hned na začátku, když se děda vrací ve vzpomínkách do raného mládí.
VB: Jojo, to je Láďa Hošek.
I ta vzdušná volnost v aeroklubu měla kdysi svoje limity. Symbolizovalo je ono známé příhraniční pásmo, což byl prostor padesát kilometrů od hranic do vnitrozemí, kam se bez povolení nesmělo.
VB: Ano, říkalo se mu „Čejpovo pásmo“. Když se do něj letělo, člověk musel být pořád ve spojení s řízením provozu, stále se hlásit. V Plzni-Líních bylo právě stěžejní armádní letiště, odkud bylo blízko jak na sever, tak na jih. Letišť, která dělala ostrahu, bylo ale víc – Žatec, Mošnov, Pardubice, Čáslav… Jejich působnost se překrývala.
Za jak dlouho jste museli být ve vzduchu, když vám zaveleli?
VB: Za tři minuty.

Pořád se ještě svezete?
VB: Říkám si, že už jsem se nalítal až až. Ale „Drakouš“ má zajímavou historii. Původně byl na borském letišti, pak přeletěl do Plas, kde ale začal chátrat jako nepotřebný, začaly z něj mizet součástky, přístroje, motor… Ale drak a potah zůstaly. Bylo mi letadla líto, tak jsem o něj požádal náčelníka krajského aeroklubu, aby ho nechal pro děti. Ty si u něho hrály, natíraly ho…
DB: Tenhle příběh je ve filmu taky.
Děti aeroplán nabalzamovaly, tak vydržel…
VB: V Plzni byl sklad dílů pro armádní letadla a tam se do toho hodně sehnalo, hlavně přístroje. Pak se na něm udělala generální oprava, oživili jsme ho, a teď stopětka létá ostošest…
Jak váš letecký život začal, pane Baldo?
VB: Ve Svazarmu, jinak to nešlo. V sedmnácti jsem v Letňanech začal létat na větroni. A Svazarm musel plnit nějaké armádní kvóty. Takže se dělal nábor na budoucí vojenské piloty. Prošel jsem a brzy jsme začali létat na zlínech, právě na stopětkách. Pamatuji si, jak se mnou instruktor nejdřív půl hodiny cvičil akrobacii a ptal se, co to se mnou dělá… Všechno jsem zvládal, šlo to pak docela rychle, byli z nás už branci pro armádu, jako záklaďák už jsem létal ještě na vrtulové stíhačce Jak 11 v Trenčíně, druhým rokem už na MiGu 15 v Košicích, mám taky spoustu hodin na delfínu. Třetím rokem nás vyřadili z učiliště jako piloty.

Jako stíhače?
VB: Jako stíhací bombardéry – létat, házet bomby a střílet na pozemní cíle. Ovšem vzdušné boje jsme měli taky. Stíhači se ale starali o výšky, my se drželi blíž u země. V roce 1965 jsem už jako poručík nastoupil na letiště do Hradčan ke 2. stíhacímu a bombardovacímu pluku. Když přišli Rusové, tak nás rozpustili a museli nás roztřídit.
DB: To bylo to losování z čepice?
VB: Jojo, byli jsme mladí, nedokázali jsme se dohodnout. Tak velitel vymyslel tahání lístků z čepice. Na lístcích bylo napsáno – vrtulník, mig, kurýrní letadlo…
To byl, dá se říct, osudový moment, ne?
DB: Byl. Děda to ve filmu nechtěl.
VB: Měl jsem štěstí, protože jsem si vytáhl stíhačku. Ale z důvodu, který nechci uvádět, se mi nechtělo jít do Čáslavi, tak jsem mig vyměnil za delfína, na kterém jsem – na pozorovací verzi – létal v Líních. Po roce přišlo další rušení, ale zase jsem prošel prohlídkami a létal na MiGu 19 a potom právě i na jedenadvacítce. V polovině 80. let jsem šel do Hradce.

A kde a kdy jste končil vojenskou kariéru?
VB: V Přerově v letecké škole. Pořád jsem ještě mohl létat na stíhačce a oni neměli kantory. Končil jsem v roce 1994, spolu s MiGy 21. Pro radost jsem létal ještě do předloňska, spoustu letadel jsem dokonce zalétával – nových i po opravách. A v Drakoušovi se pořád se synem rád svezu.
David Balda (nar. 2000)
Mladý hradecký režisér a kameraman. Věnuje se především natáčení celovečerních filmů – prosadil se filmem Pomsta (2016), který byl přijat do vysílání České televize a dramatem Nevinná krutost (2017). Dále natáčí dokumentární pořady, reklamní videa, spoty a videoklipy. Koncem ledna jde do kin jeho film z leteckého prostředí Narušitel.