Nervy drásající třídílnou novinku bourající „krimi šablony" natočil režisér Peter Bebjak. Nastoluje v ní otázku: co dokáže člověk udělat pro milovanou osobu? „Je to velké rozhodnutí, zradit vše, co jste považovali za správné a neotřesitelné," říká Bebjak, který je zároveň autorem námětu a scénáře. Ten vznikl při přemýšlení nad tím, zda existuje dokonalý zločin. „Nešlo o žádnou reálnou inspiraci. Zkrátka jsem přemýšlel nad možností vytvořit postavu, která se v dobré víře snaží pomoci pro ni blízkému člověku a přitom sama nevědomky klesá ke dnu," říká.

VETCHÝ OPĚT VYŠETŘUJE

Ačkoliv divák pozná vraha hned na začátku, postupně poznává důvody, proč se konkrétní zločin stal. Zároveň sleduje i proměnu v chování hlavního hrdiny, policejního vyšetřovatele Richarda, jehož ztvárnil Ondřej Vetchý.

„Naštěstí jsem nezažil nic takového, co řeší Richard. Je to ale téma, které je nejbolestivější a nejsilnější. Pokud je člověk normální, je v něm potřeba vychovávat děti přirozeně zakódována a chce pro ně to nejlepší," uvádí Vetchý. Coby Richard vlastně sehrává dvojí roli jednak zamete stopy a tělo mrtvého zakope v lese, zároveň vraždu vyšetřuje. Důkazy, které postupně získává, jsou ale v rozporu s verzí jeho dvacetileté dcery Lily. „Každý člověk si s sebou nese svoje slabosti, hříchy a chyby. Ve Spravedlnosti jsou ale tato zranění mnohem závažnější než v běžném životě," doplňuje Vetchý, který už mimochodem s Bebjakem spolupracoval na oceňovaných Případech 1. oddělení.

MINISÉRIE JE IDEÁLNÍ

Na roli Richarda, který zažívá extrémně psychicky vypjaté chvíle, jež jsou navíc na obraze zdůrazněné zpomaleným vyprávěcím tempem, se nějak speciálně připravovat nemusel. „Stačí mi ‚navázat' se na postavu, v jejích intencích jsem pak schopen hrát, je to pro mě přirozená činnost," říká herec. „Zpětně musím říct, že práce na Spravedlnosti byla skvělá formát tří dílů je na hranici toho, aby měl člověk svou práci pod kontrolou, na rozdíl od nekonečných seriálů, kde to možné není. A taky postava Richarda mě obohatila i v tom, že jsem nemusel být dva měsíce v Praze. Uvědomil jsem si, že Ostrava, kde seriál vznikl, je unikátní město s úžasnými scenériemi," dodává.

PLASTICKÉ POSTAVY

První velkou příležitost dostala v seriálu Elizaveta Maximová (Lily), pro niž jsou kromě zločinu a trestu jeho silnými tématy i lidská dvojakost a proměnlivost. „Žádná z postav ve Spravedlnosti není zcela ‚čistá'. Můžeme chvíli s někým sympatizovat, ale objektivně tu neexistuje jednoznačná ‚oběť okolností'. Všichni jsou více či méně namočení do černé barvy. Velkou roli zde hraje také rodina, oddanost a láska, nebo naopak její naprostá absence," sděluje Maximová. Zpočátku prý měla před svým seriálovým otcem ostych, protože mnoho let chodila na jeho představení do divadla a považuje ho za Pana Herce. „Během natáčení jsme ale zažili hodně náročných scén, které nás velmi stmelily. Pan Vetchý se mě ujal jako opravdové dcery, za což jsem mu nesmírně vděčná. Byla to pro mě velká profesní i lidská škola."

KRIMINÁLKY NEZMIZÍ

Diváci se mohou těšit i na Martina Fingera (Richardův kolega), Jana Plouhara (problémový mladík, který ne-umí vzít život do svých rukou), Jitku Schneiderovou (žena mezi dvěma hlavními policisty), Lenku Krobotovou (žena zemřelého soudce Kowalského), dalších úloh se chopili Lukáš Vaculík, Aleš Bílík, Ondřej Malý, Kristýna Boková či Veronika Jeníková.

Aby detektivek nebylo málo už 13. března odstartuje na obrazovkách České televize další. Tentokrát půjde o druhou řadu Labyrintu. Režisér Jiří Strach a scenárista Petr Hudský opět rozehrávají komplikovaný kriminální příběh o několika zdánlivě nesourodých dějových linkách, kde až do poslední chvíle není jasné, kdo je vrah, kdo oběť a kdo jen účastníkem vyšetřování.