Jak potvrzuje šéf týmu Vítek Grigartzik, pro komorní žánrovou přehlídku nejsou příznačné „tisícihlavé davy“. Festivalové sály na hradě mají 40, 60, 60 a 100 míst, snižovala by se případně jen kapacita na horním nádvoří, kde probíhají večerní open air projekce pro 170 diváků.
Nejčernější černá
„Hygienická opatření jsme schopni realizovat, doufáme však, že za 3,5 měsíce budou podmínky k pořadatelům menších kulturních akcí milosrdnější,“ dodává Grigartzik.

Poctu letos organizátoři opět složí dvěma hereckým legendám. Claire Trevorové, která za roli gangsterské nevěsty (po boku Lauren Bacall a Humphreyho Bogarta) v Key Largu získala svého jediného Oscara, a Burtu Lancasterovi. Držitele Oscara pro nejlepšího herce za roli kazatele Elmara Gantryho ve stejnojmenném dramatu Richarda Brookse (1961) uvidíme mj. ve filmu Sladká vůně úspěchu, jenž přehlídku zakončí. Pro fanoušky žánru bude k mání i na Blu-ray, které bude tradičně pokřtěno před projekcí.
Dojde také na tvorbu amerického režiséra Anthonyho Manna, jenž v 2. polovině 40. let 20. století natočil výjimečné noirové tituly. Pro jejich obrazovou vytříbenost se na pomyslný piedestal dostaly T-Men (1947) a Špinavá dohoda (Raw Deal, 1948), které natočil ve spolupráci s dvorním kameramanem Johnem Altonem. Americký kritik Todd McCarthy napsal, že tehdy ničí černá nebyla černější, stíny protáhlejší a hloubka ostrosti větší než právě u Altonova obrazu. Oba filmy uvidíme na hradě, spolu s dalšími díly této dvojice: drama o Velké francouzské revoluci Hrůzovláda (1949) a western Ďáblova brána (1950).
Milenci na útěku
V sekci Milenci na útěku nabídnou dramaturgové kolekci pěti amerických snímků ze 40., 50., 60. a 70. let minulého století, jež ukážou proměny, jakými film noir v průběhu let prošel. Nebude mezi nimi chybět ikonická gangsterka Bonnie a Clyde z roku 1967.

Festival připomene i Patricii Highsmith (1921–1995), jejíž spisovatelské kvality a přínos kriminálnímu románu a psychologickému thrilleru jsou nezpochybnitelné. Jejím nejznámějším výtvorem je Tom Ripley, okouzlující muž, ale také chladnokrevný vrah ze série z let 1955 až 1991. Díky zdařilé adaptaci jejího debutu Cizinci ve vlaku a dalším čtyřem filmům můžeme v srpnu do autorčina znepokojivého světa nahlédnout.
Jak dodává stálý patron festivalu, herec Tomáš Hanák přijíždějící na Křivoklát každoročně ve stylovém noirovém klobouku Phila Marlowa: „Neztrácejte Naději – dříve či později, na shledanou pod rouškou temnoty!”