Cannes je jako vždy ve jménu filmů, hvězd a módy. Ale ve Francii dosud trvá výjimečný stav a festival letos slaví jubilejních sedmdesát, což je důvodem mimořádně zostřené pozornosti. Každé ráno tu má president festivalu Pierre Lescure se svým týmem, policií a místními I regionálními zástupci poradu s jediným bodem programu - bezpečnostní protokol. Ostatně, oproti loňsku přibyly bezpečnostní rámy, jež neminou nikoho, kdo vstupuje do filmového paláce.

Úvod festivalu se nesl v duchu domácího snímku režiséra Arnauda Desplechina Ismaelovy přízraky, kde si Marion Cotillardová a Charlotte Gainsbourgová zahrály dvě femme fatale hlavního hrdiny. Druhá z nich současnou, racionální, Marion náhle zmizelou, emocionálně nevyrovnanou. Muže oscilujícícho poněkud bezradně mezi nimi ztělesnila další domácí hvězda – Mathieu Amalric, který sem letos přivezl i vlastní režijní počin, snímek Barbara z hereckého prostředí.

Ve filmu se neztrácí jen jeho titulní postava Ismael, bezcílně bloumá (pro změnu světem) další postava jménem Ivan. "Stvořil jsem několik filmů v jednom," vysvětloval režisér, který má na kontě i Mužskou hru a Vánoční příběh, svou lehce chaotickou koncepci vyprávění. "Mé postavy putují – někdo napříč světem, jiný vlastním nitrem. Ženské figury jsem poskládal z různých kousků žen."

Zdroj: Youtube

Zatímco Charlotte dorazila v odvážných stříbrných mini, Marion, která je v Cannes pokaždé obletovanou hvězdou, přijela na slavnostní premiéru v černých šatech od Gaultier Paris. A vzpomínala na ročník před šesti lety, kdy se mimo soutěž uváděla Půlnoc v Paříži Woodyho Allena. "Na koberci jsem tehdy chyběla, protože se mi narodil syn," svěřila novinářům. "Moc ráda se sem vracím. Cannes, to nejsou galeje, to je radost!" Ani její hvězdná tvář ale Desplechinově filmu nedodala potřebný švih a lesk. Někteří domácí novináři sice včera film obodovali čtyřmi hvězdami (tak trochu zbytečně, neboť není v soutěži) a dva dokonce Zlatou palmou (tip na vítěze), nicméně valné nadšení u jejich zahraničních kolegů nebudí.

To větší pozornosti se zaslouženě těšilo drama Neljubov (Bez lásky) ruského filmaře Andreje Zvjaginceva, který v Cannes před třemi lety bodoval s filmem Leviatan. Jeho novinka má aktuální téma odrážející realitu dehumanizované společnosti – fluktuaci partnerských vztahů navazovaných bez větší snahy je udržet a bez ohledu na city případných potomků.

Velké očekávání budil také další soutěžní snímek – Wonderstruck amerického režiséra Todda Haynesse, jenž předloni přivezl Carol. Wonderstruck je přepisem románu Briana Selznicka, líčícího dva paralelní příběhy dvou dětí v různých časových linkách, jež se nakonec protnou.

"Bylo ohromující pracovat s touto silnou látkou, jež je na jedné straně jakousi rodinnou kronikou, ale především mysteriozním příběhem," řekl režisér. "Fascinovala mě možnost ukázat New York, kde se většina filmu odehrává, v různých časových obdobích. A pohrát si s dobovou výpravou a rekvizitami, kabinet kuriozit mě nesmírně bavil! Také to byla velká výzva, protože Rosina linka je zcela beze slov, vyprávěli jsme jen obrazem."

Radost z práce měli prý všichni – děti i herečky Michelle Williamsová a Julianne Mooreová. Při pózování fotografy skupinka velmi bavila, představitel Benova kamaráda skákal do výšky a lehal si na podstavec, Julianne potvrdila, že zelená rusovláskám sluší, a nakrátko ostříhaná Michelle, kterou jsme letos mohli vidět po boku Caseyho Afflecka v Místu u moře, ji doplnila originálními pestrými minišaty. Ženy tu mají zatím silné zastoupení, o pár dnů později to stvrdí I Agnés Vardová a Sofia Coppola, jež do soutěže přiváží snímek s Nicole Kidmanovou.