V rámci retrospektivy připomenou dramaturgové hollywoodského filmaře Samuela Fullera (1912–1997). V programu jsou jeho noirová díla Zátah na Jižní ulici (1953), Chodba šoků (1963) a Nahý polibek (1964), které doplní lahůdka – v barevném cinemascope formátu natočený film z exotického Japonska Bambusový dům (1955) s Robertem Ryanem v roli vůdce zločineckého gangu.

Kromě toho uvidíme i dokument Plný život Samuela Fullera, který o svém otci natočila Samantha Fuller. Ta jako vzácný host osobně zavítá na Křivoklát.
Pocty jsou letos věnovány Idě Lupino a Robertu Ryanovi, po nichž budou opět pojmenovány dva sály. „S Ryanem jsme měli potíže,“ přiznává šéf festivalu Vít Grigartzik. „Američtí vlastníci práv po nás chtěli tisíc dolarů za jednu projekci, to bylo nad naše možnosti. Nakonec ale všechno dopadlo dobře. Když zjistili, že se jedná o takto unikátní přehlídku noiru, odpustili nám celou platbu.“
V sekci Psycho se seznámíme s tváří Richarda Widmarkav roli vyšinutého zabijáka (Polibek smrti, 1947) a Roberta Ryana jako pomstychtivého válečného veterána v Násilném činu (1948), který natočil Fred Zinnemann. Působivější ale bude sestava filmů „za mřížemi“.

„Mám radost, že se mi z původně hlavní sekce Psycho povedlo drobnými krůčky udělat jako stěžejní sekci Vězeňský noir. Dramaturgové moji lest neprohlédli,“ říká s úsměvem šéf. „Stylově to doplní i vězeňský ráz úvodů k filmům – kde bude mít klíčovou roli klec, s tím dalším se nechte překvapit.“ Jak dodává, těší jej v této sekci výrovnaný výběr dvou ryze mužských a dvou ženských příběhů.
Jsou mezi nimi mimo jiné Dassinova Hrubá síla s Burtem Lancasterem a Cromwellovo drama V kleci o charakterové proměně mladičké dívky ve vězení, kam se dostala za účast na ozbrojené loupeži naplánované jejím manželem. Exceluje v něm Eleanor Parker a na festivalu je uváděn v české premiéře.
Severské chandry
Leckoho možná překvapí výběr severských filmů, jež dostaly sekci Nordic noir. Vražedná melodie, Bílá kočka či Dívka s hyacinty ovšem na přehlídku patří právem, ostatně posledně jmenovaný Ekmanův snímek ocenil i velikán švédského filmu Ingmar Bergman. „Udivilo mě, jaké tituly v této kinematografii pro náš festival dramaturgové objevili a že téměř žádný z nich u nás zatím neběžel,“ potvrzuje Grigartzik.

Pro femme fatale je vyhrazena sekce Nová osudová žena, která nabídne mimo jiné Kasdanův Žár těla s debutující Kathleen Turner a Williamem Hurtem. Líčí příběh právníka, jenž se svou milenkou naplánuje dokonalý zločin – vraždu jejího bohatého manžela.
Za pozornost stojí Bílá orchidej Steve Andersona z letošního roku, jež má na hradě evropskou premiéru a v níž zasvěcený divák objeví odkazy na Vertigo a Černou Dahlii. Osudové ženy najdeme i v nabídce HBO, letos dramaturgové zařadili Soderberghovu sérii Mozaika a dva díly seriálu Ostré předměty.
Hanzlík i Bočan
V tradičním pohledu do československé tvorby najdeme mimo jiné opomíjený film Václava Kršky Až se vrátíš… (1947) situovaný do nevlídného prostředí pražského činžovního domu. Do života nenapravitelných alkoholiků nahlíží Martin Frič ve svém nedostižném dramatu Dnes naposled (1958).

Filmový program doplní výstava plakátů k filmům Alfreda Hitchcocka a temná divadelní hra v režii Radima Špačka Poslední sezení u doktora Freuda, kde excelují Pavel Rímský a Martin Finger. Nebude chybět ani obchůdek, kde je možno koupit stylové noir tričko, mikinu nebo DVD.
Mezi hosty letos můžete potkat znovu osobnosti, které si přehlídku oblíbily – například režiséra Hynka Bočana, který završil osmdesát let a uvede na hradě svůj Pasťák z roku 1968, herečku Soňu Norisovou nebo Jiřího Dvořáka.
Organizátory velmi těší i účast Jaromíra Hanzlíka, jenž přijal tradiční roli patrona festivalu a na jehož počest bude promítnut televizní snímek z roku 1971 Zočin na Zlenicích hradě. Radostí je samozřejmě i pravidelné angažmá Tomáše Hanáka coby nadšeného fanouška noiru a osobitého průvodce večerními projekcemi.
Nemáte-li ještě plán na víkend 24. – 26. srpna, neváhejte. V sálech a zejména na nočním nádvoří Křivoklátu zažijete nevšední filmovou podívanou s atmosférou, jakou v běžných kinech nepotkáte.
