Navzdory tomu, že knižní trilogie E. L. Jamesové se po celém světě prodává jako erotická série o temných touhách v nás, o temnotě nemůže být řeč. Je už jedno, proč si autorka usmyslela, že právě padesát a ausgerechnet šedá (z angličtiny Grey, což je hlavní hrdina). Problém je, že své krotké erotické fantazie spotřebovala v první knize (a filmu), a tak se tvůrci rozhodli příběh lásky dvou nesourodých mladých lidí neumětelsky zdramatizovat.

FRUSTROVANÝ CHLAPEC

Kdo zapomněl děj předchozího filmu (což není těžké), připomeňme, že chudá studentka Anastasia se seznámila s bohatým podnikatelem Christianem Greyem. Zamilovala se, projela se v luxusním voze, letadle a výtahu, vyzkoušela si pár soft spankingových praktik v „červeném pokoji" a zděšeně prchla. V aktuálním filmu ji zastihujeme u vysněné práce v knižním nakladatelství, kde se ji pokouší balit šéf. Když po delší době podlehne znovu kouzlu Christiana (jenž skoupí všechny její fotografie na výstavě, aby „na ni necivěli cizí"), nastává konflikt mezi oběma muži. Christian se však jako vlivný podnikatel soka záhy zbaví, přítelkyni vybaví mobilem s úvodní SMS „ať se ti o mně zdá", zajistí jí povýšení a začne obligátní erotická hra s roztomilými svěřovačkami.

Mezi nevynalézavými triky jako svléknutí krajkových kalhotek pod stolem v restauraci a tajnou erotikou v zaplněném výtahu se třeba dozvídáme, že „Austenová a Bronteová je lepší než sex" (Anastasia), nebo to nejhorší klišé levných cajdáků: že za titulní temné odstíny v Christianově životě může otec hrubián a matka, jež se předávkovala crackem. Na staré fotce pochopitelně připomíná vizáží hlavní hrdinku, kterou tak její milec Grey v důsledku frustrace z dětství potřebuje „trestat". Do toho občas probíhá školení pro mladičké divačky, třeba k čemu slouží Venušiny kuličky a speciální bondage, a ne-úměrně často se ukazuje nahé tělo Jamieho Dornana, po kterém knižní editorka jezdí uneseně rukama.

Defilé neuvěřitelných situací doplňují nezbytné atributy laciné love story výlet na jachtě, hory v oparu, ples ve škraboškách a samozřejmě už známé, jen mírně rozvité věty jako: „Chci tě celého!", „Musíš si o to říct"… Jak jinak.

SEN O MILIARDÁŘI

Scénář k filmu napsal autorčin manžel Niall Leonard, režie se ujal James Foley. A protože ani jeden nemá cit pro žánr, svorně se pokoušejí kombinovat těch několik cárů rádoby temné erotiky s thrillerem a dojde i na nesmyslnou akční scénu s vrtulníkem. Ta sklízí asi nejbujařejší veselí, neboť během dvou minut se tu odehraje „drama" s kouřícím strojem padajícím do peřejí, televizní zprávy o pohřešovaných a vzápětí šťastně nalezených, aniž by se autoři obtěžovali jakkoli situaci uvěřitelně rozehrát. Po tomto napínavém momentu konečně může přijít chvíle na odpověď zadané otázky: „Vezmeš si mě?" A aby bylo jisto, že si Ana nebere žádného třasořitku, je tu i kratičké spartakiádní číslo s Christianovým vzporem na tělocvičném koni…

Co dodat? Jen asi tolik, že důvody, proč tento knižní i filmový brak působí na miliony čtenářek a divaček, zůstává záhadou. Psychologové a sexuologové hledají kořeny v emancipaci, z níž jsou ženy unavené a četbou odstínů všeho možného kompenzují potřebu submisivity a snění o ctiteli, jenž je vyváže z každodenního kolotoče. Svým způsobem kopíruje erotická „padesátka" romanci Pretty Woman, kde také Richard Gere zachrání „Popelku" Robertsovou a pak ona zachrání jeho. Na rozdíl od něžného evergreenu z roku 1989, který je vkusnou žánrovkou, love story Anastasie a Greye ale postrádá cit pro žánr a navíc jí chybí humor. Zasazením do mondénních kulis přepychu a samoúčelných efektních záběrů i tím, jak ukrutně se bere vážně, naplňuje podstatu braku. Ve kterém si hlavní pár své role prakticky nevymění a v němž více sexy než unylá Dakota Johnsonová a Jamie Dornan působí třiašedesátiletá Kim Basinger coby hrdinova bývalá sado-maso učitelka.