Američané Gil a Inez, hlavní dvojice filmu, si vyrazí před plánovanou svatbou do Paříže i s rodiči dívky. Gil je nepříliš známý spisovatel a stále trochu pochybuje o svých kvalitách. Paříž jako inspirující múzu ovšem bezmezně obdivuje a na rozdíl od své snoubenky by tu rád zakotvil. Při jednom nočním návratu do hotelu zabloudí a úderem půlnoci se ocitne ve starém automobilu, jenž ho převeze do světa pařížské bohémy 20. let minulého století. Gil potkává Francise S. Fitzgeralda se Zeldou, Cola Portera, Ernesta Hemingwaye, T. S. Eliota, Pabla Picassa, Joséphine Baker, Louise Buńuela a mnoho dalších. Je okouzlen jejich světem i tím, jak si s nimi rozumí, přes den se mu daří psaní, a z nevinných nočních výletů nakonec pomalu vyklíčí rozhodnutí změnit svůj styl života…

Allenův hold magii Paříže

Jako vždy, čerpal křehký americký filmař sám ze sebe a do hlavního hrdiny vtělil mnohé ze svých pocitů: muže unaveného New Yorkem a prací, pochyb o sobě i tužeb nacházet poezii v neznámých kulisách… Owen Wilson v roli Gila ho ostatně napodobuje i v dikci, gestech a stylu chůze. Především ale složil Allen hold magii francouzského města a jeho kulturní tradici. A udělal to tím nejkouzelnějším způsobem – záběry komponuje v duchu slavných impresionistických obrazů, rozehrává etudy i pověstné povahy známých osobností, a tak oživuje na plátně plejádu umělců pařížské bohémy. Čímž dal zároveň vděčné příležitosti řadě herců, kteří příběh mile a vtipně osvěžují – za všechny zmiňme alespoň brilantního Adriena Brodyho alias Salvadora Dalího, ráznou Kathy Bates jako Gertrudu Stein či Coreye Stolla coby bouřliváka Hemingwaye. Dobovou náladu dokresluje skvěle kostýmová práce a hudba (mj. Colea Portera). Nechybí ani Allenův typický humor, jehož nositelem je hlavně Wilson a jeho komentáře, ale i půvabné etudy z dob zlatého věku Paříže v podání více i méně známých herců s tvářemi slavných jmen.

Objeví se i francouzská první dáma

Wilsonovi vcelku standardně přihrává Rachel McAdams jako Inez, větší charisma má ovšem (nepochybně i díky dámskému cigárku, dobovým šatičkám a účesu) Marion Cotillard jako Gilova múza Adriana. Dodejme, že na plátně se díky Allenovu citlivému vedení neztratila ani první dáma Francie Carla Bruni-Sarkózy v milé roli průvodkyně.

Půlnoc v Paříži si užije každý, koho potěší krása pařížských zákoutí, nostalgie dobových ohlédnutí i přehlídka zajímavých hereckých tváří a jejich výkonů, z nichž je znát, že je natáčení bavilo.

Mimochodem, naposled hledal Allen múzu a klid letos v létě v Římě. Leccos napovídá titul filmu Bop Decameron. Okouzlil ho prý ale i styl italských klasiků v čele s Fellinim…