Vyhrál jste cenu kritiků za scénář k Modeláři, nominace za film máte i od akademiků. Jaké šance mu na Lvech v konkurenci dalších snímků svých kolegů dáváte? 
Držím palce filmu Krajina ve stínu. Jednak je to opravdu silný film, jednak by vítězstvím mohl trochu přebít pachuť z katastrofálně nízké návštěvnosti v kinech. Nám s Modelářem samozřejmě přeju to nejlepší, ale reálně pro nás vidím spíš herecké ceny. Za cokoliv budu rád. A těším se na ten večer. Jen my, nominovaní a organizátoři v Rudolfinu, a doma u televizních obrazovek diváci. A za zavřenými dveřmi covid, a ve hvězdách budoucnost.

Režisérka Alice Nellis.
Alice Nellis: Je na umělcích, zda tuto dobu přetaví v něco jedinečného

Co vás napadá, když se díváte očima svého hrdiny Modeláře na spoušť, kterou odhalila pandemie na naší politické scéně?
Modelář je film o tom, že každý má právo snít o lepším světě. I když takové sny mohou mít velice extrémní podobu. Jestli by se zde nabízela paralela s realitou, tak snad jen v tom, že lidé ve vedení této země, doposud zodpovědní „pouze“ za páchání hospodářské kriminality a nejrůznější finanční machinace a podvody, jsou najednou zodpovědní za tisíce vyhaslých lidských životů. Situace je extrémní a extrémní může být v budoucnu i reakce nastupujících mladých „modelářů“. Ten možný motiv pomsty je dnes reálnější než před rokem.

Neinspiruje vás to k dalšímu scénáři?  Nebo se ztotožňujete s filmaři, kteří nepovažují téma pandemie a izolace za dostatečně podnětné? 
Pandemie sama o sobě není téma. Pouze vyhrotila problémy, které tady byly už dřív. Tématem pro drama nebo film se stane ve chvíli, kdy osvětlí či zapříčiní nějaký zásadní paradox.

Po Žižkovi přijde feťák. Petr Jákl natáčí v Americe s De Nirem a Malkovichem

Jak jste loňský rok prožil? Chystal jste myslím televizní seriál…
Zrušil jsem loni dva divadelní projekty a zůstal v podstatě bez příjmů. Zachránil mne ale grant filmového fondu, díky kterému teď více než rok budu psát seriál LIMITY o hrdinovi, který má sice firmu na likvidaci toxického odpadu, ale proti své vůli se stane ikonou ekologických protestů. Je to trochu inspirované jedním chlapíkem z vlády. „Řídit protestní hnutí jako firmu“. Komediální seriál, osm dílů. V roce 2022 chceme dát dohromady financování a v roce 2023 točit.

Co podle vás čeká v dalších letech audiovizuální průmysl? Věříte v návrat diváků do kin, nebo se už nehnou od online platforem?
Z mého pohledu je covidová krize mimo jiné obrovská šance, jak se v kinech zbavit dominantního postavení amerického braku a vrátit tam filmy z jiných zemí. Ty podpůrné programy, které vláda pro kina zavede, by mohly mít jako jednu z podmínek jiný procentuální poměr mezi americkými a neamerickými tituly. Ale skutečnost bude spíš vypadat tak, že pro tuto legislativu nenajdeme v kulturním průmyslu dostatečnou podporu a dojde naopak k velice těsnému propojení vámi zmíněných platforem a kin. Noví velcí distributoři budou pak veřejný prostor kontrolovat totálně. Audiovizuální díla se budou šířit v jakýchsi vlnách, s čím dál vyšší frekvencí. Nehledě na to ale věřím v návrat diváků do kin. Nebo v návrat popcornu do obývacích pokojů. Jedno nebo druhé musí vyjít.