Italská Antonia, francouzský Babai, rumunský Kouzelný vrch i divácky těžko stravitelný, leč ve struktuře precizně promyšlený rakouský snímek Má křídla, kdo končí pádem. Velký kus radosti dopřála porota i českému filmu: obě herecké ceny putovaly do rukou domácích protagonistů: Aleně Mihulové za Domácí péči a Kryštofu Hádkovi za výkon v dramatu Kobry a Užovky. A rozhodně nešlo o úlitbu vůči domácím pořadatelům. V kolekci letošních filmů měly oba české příspěvky své důstojné místo. Soutěž představila vcelku vyrovnanou skladbu filmů, vešel se do ní také animovaný snímek, žádný ale výrazně nevybočil tak, aby se dalo mluvit o zjevení typu někdejší Amélie z Mont- martru.

Převzetí cen

Podařilo se také něco, co už pár let Varům chybělo – totiž že všichni ocenění si své glóby převzali osobně. O nejdojemnější chvíli se ovšem postarala delegace vítězného amerického filmu Bob a stromy, jehož protagonista hrál sám sebe. Zemitý dřevorubec Bob Tarasuk budil pozornost už na tiskové konferenci a při udílení cen náhle tváří v tvář plnému Velkému sálu poprvé zjihl. „Měl jsem z toho hrůzu. Ale Diego se mnou nejdřív natočil krátký film a když mi pak nabídl totéž v celovečerním, nebyl důvod říct ne. Cítil jsem se před kamerou dobře, byl jsem prostě sám sebou," řekl médiím herec, jehož Bob v dokumentárně laděném dramatu má kromě stromů a krav i slabost pro golf a rap. Tak upřímné dojetí tvůrců včetně režiséra a jeho manželky, scenáristky (kteří se do pustiny zapadané sněhem, v níž žije jejich hrdina, přestěhovali z New Yorku) už dlouho Thermal neviděl.

Jubilejní ročník

Organizátoři oslavili jubilejní ročník se ctí. Ohlížení se vydařilo, bylo tu znát na každém kroku. Ať to byly fotografie v Thermalu, střihový dokument Filmová lázeň či nová kniha Evy Zaoralové Příběh filmu. Nejvíc se slavilo první den, kdy se festival otevřel všem divákům a před Thermalem se pod hvězdným nebem potkali VIP i běžní hosté. Kapela Lucie rozproudila krev všem, Medvídek či Amerika se tu zpívaly napříč generacemi. „Bál jsem se nápadu udělat tohle open air," přiznal Jiří Bartoška. „Ale musím se kát, dobře to mí mladší kolegové vymysleli." Mile se letošní retro propojilo i s premiérou restaurovaného filmu Karla Zemana Vynález zkázy, jež měla originální reklamu: průvod v dobových kostýmech z filmu. A byla důstojnou náhradou za zrušenou tradiční projekcí jednoho digitalizovaného filmu druhý den festivalu.

Nejvyšší příčku divácké ankety, jíž v minulých ročnících vévodily domácí snímky (mimochodem právě ty digitalizované, jako Hoří, má panenko nebo Všichni dobří rodáci), obsadilo suverénně Mládí Paola Sorrentina. A bylo milé, že pozoruhodný film o míjení času, pokoře k němu a ke krásám života měl i svého hvězdného hosta: Harveye Keitela. Diváci dali najevo, že festivalu stále fandí, přibyly prodané filmové pasy i mladí ve stanovém městečku. „Nafouknout ovšem festival nejde," shrnul věcně kapacitu výkonný ředitel Kryštof Mucha. Padesátiletá přehlídka zaujala i zahraničí, psalo se o ní pochvalně v Guardian a ve Variety, který ocenil i českého debutanta Slávka Horáka, jehož Domácí péče byla v hlavní soutěži.

A došlo i na Tondu Blaníka. Světovou premiéru tu měl totiž nový díl satirického seriálu internetové televize Kancelář Blaník, kde se hlavní hrdina dožadoval selfíčka s Gerem a prodával Thermal Rusům. Mimochodem, když jsme u Thermalu – jeho technický stav sice stále není v dobré kondici, nicméně spolupráci s jeho vedením si organizátoři letos chválí. „Byla na ohromné úrovni, zmiňovaný opening pod širým nebem zvládli skvěle," potvrzuje Jiří Bartoška.