Vyložit se ovšem dá různě. Spisovatel, jemuž i autor Robert Harris (který napsal scénář podle své stejnojmenné knihy) říká Ghost, se totiž celou dobu pohybuje kdesi na hraně – života a smrti. Aniž to zprvu tuší, přistoupil na vysokou hru, o níž nikdo neví, jak dopadne…

Hra s tajemstvím

Tak trochu tím připomíná jiného filmového hrdinu – Ghost Ridera, motorkáře Blazea čili Nicolase Cage, který podepsal smlouvu s ďáblem, aby zachránil otce, a musí mu sloužit… Harris rozehrává svého Ghosta na jemnějších strunách. Také on podepíše smlouvu – na dopsání pamětí anglického expremiéra Langa, muže, jehož minulost skrývá lecjaká překvapení. Ghost je záhy vytuší, ale nedaří se mu rafinovaně utajovaná fakta rozkrýt. Navíc tuší, že mu jeho předchůdce – spisovatel, jenž paměti s politikem rozepsal a jenž za podivných okolností utonul v moři – zanechal někde mezi stránkami tlustého rukopisu jistou zprávu…

Skvělé kulisy, nálada i herci

Kdyby chtěl být člověk velký šťoural, řekl by, že nebýt poněkud jednoduché zápletky a delšího konce, mohl to být parádní film. Ale to by nebylo spravedlivé. Robert Harris se nepochybně snažil příběh svého knižního hrdiny pro Polanského zjednodušit a taková práce není nikdy vděčná. V posledních dvaceti minutách tak už člověk v kině mírně zneklidní, neb leccos odhaduje dopředu… Roman Polanski dal ale v každém případě Ghost Writerovi skvělé kulisy, náladu a herce.

Suchý humor dává snímku další rozměr

Ostrov ztracený v příboji chladných vln, nevlídného větru a věčných mraků a deště je pro jeho hrdinu a tajemství příběhu jako stvořený. Trajekt, jenž ho spojuje s pevninou, jako by byl i jediným záchytným bodem k životu. Režisér ho v příběhu skvěle využil. Stejně jako v Deváté bráně pracuje zkušeně s napětím, atmosférou a indiciemi. Příjemný je i suchý humor, který dává filmu další rozměr a přitom trefně vystihuje život hrdinů („zrovna mě chtějí zabít pacifisti“, konstatuje suše s pokerovou tváří Lang manželce do telefonu). Břitký, záhadami opředený a životem unavený politik je v podání Pierce Brosnana prostě dokonalý, zatímco Ghost Ewana McGregora má tu správnou dávku neklidu a zvědavosti, jaká je třeba pro posouvání příběhu.

Režijně zajímavý thriller, jenž stojí za vidění

Když přičteme vynikající muziku Alexandra Desplata, korespondující s pochmurnou náladou opuštěných pláží bičovaných větrem a vysokou travou, a svěží ženské party Olivie Williams (Langova žena) a Kim Cattrall (zjevně dobré i mimo Sex ve městě), vyjde režijně zajímavý thriller, který už kvůli hercům a náladě stojí za vidění. Snad jen to finále mohlo být promyšlenější a kratší.