Podle producentů má potenciál oslovit velké publikum a přilákat tak mnoho milionů lidí k návštěvě metropole.

„Již nyní se kolem filmu zvedá velká mediální vlna na čínských sociálních sítích. Když režisérka na svých profilech oznámila zahájení natáčení filmu, během pár hodin tuto informaci zhlédlo několik milionů uživatelů," uvádí Jiří Dužár, hlavní projektový manažer CzechTourism pro filmový turismus.

Podobným lákadlem má být i indický trhák Bang Bang, jehož natáčení před nedávnem skončilo. Film s mnoha set milionovým rozpočtem je už třetí velkou bollywoodskou produkcí, která se u nás za posledních několik let natáčí. A opět se producenti shodují, že je to reklama k nezaplacení.

„Lidé z Asie jsou zvyklí jezdit do míst, které vidí na filmovém plátně," vysvětluje Ludmila Claussová, která stojí v čele Czech Film Commission (České filmové komise).

Zatímco na začátku tisíciletí se u nás točily především velké a nákladné hollywoodské filmy, nyní producenti více šetří a kladou daleko větší důraz na kvalitu.

Do Prahy tak místo megalomanských amerických štábů stále častěji míří asijští a skandinávští filmaři. „Trend vidím v historických věcech, která k nám jezdí natáčet především Skandinávci. Přijede sem tým 10 až 15 vedoucích (produkční, kostymér, designér) a najmou si zdejší lidi. Jezdí sem za zázemím, výrobní tradicí a lokacemi, které 
u nich nemají,“ říká Ludmila Claussová.

V roce 2011 tu vznikl snímek Královská aféra o zakázané lásce mladičké královny Matyldy a lékaře, který se měl o jejího chotě, pološíleného dánského krále Kristiana VII., starat.

Loňský rok byl ve znamení historických televizních seriálů, například dánského 
o bitvách 1864, německo-italské ságy ze starověkého Říma Borgia nebo minisérie stanice BBC Mušketýři. Nyní se u nás natáčí dánský fantasy příběh dívky, která zdědila schopnost odhalovat lidské duše, Dina, dcera jasnovidky.

Víc možností než 
v New Yorku

Malebné uličky Starého Města nebo Karlův most však nejsou zdaleka jediným místem, za kterým filmoví tvůrci vyrážejí desítky tisíc kilometrů daleko. Přitahuje je i Strahovský klášter, porodnice 
U Apolináře, Technické muzeum v Dejvicích nebo památník na Vítkově.

„Praha je samozřejmě dlouhodobě atraktivní. Je tady toho spousta, je všechno blízko a variabilita lokací je velká. Můžete tu mít Rusko 
v 50. letech, druhou světovou válku nebo kulisy pro Tři mušketýry. Zvládnete všechny žánry, protože kromě moře a pouště máme všechno. A to v New Yorku nenatočíte,“ říká produkční společnosti Stillking Films Pavel Mrkous.

Ten má s prací pro zahraniční produkce dlouholeté zkušenosti. Kromě thrilleru Dítě 44 se podílel na natáčení fantasy filmu Hellboy, komedii Rytíři ze Šanghaje nebo koprodukčního detektivního seriálu Bez hranic. Momentálně se v Praze natáčí už jeho třetí řada.

Velká výhoda hlavního města je prý i ta, že za dalšími zajímavými místy se nemusí jezdit daleko. Do hodiny cesty jsou zámky Jemniště, Konopiště, Točník, Křivoklát. 
A ještě jedna zásadní věc láká zahraniční štáby – nasazení českých filmařů.

Pomohly i vyšší pobídky

„Praha je Hollywood střední Evropy. Kdyby všichni lidé 
v České republice pracovali jako my, tak máme obrubníky ze zlata,“ glosuje Mrkous a dodává, že služby tu štáb vyjdou levněji a přitom herce neopouští pocit, že Češi jsou milí a přátelští. Podle Ludmily Claussové se na ochotě zahraničních filmařů točit v Čechách odráží právě velká filmová tradice a poctivé řemeslo.

„Filmaři tady hned po roce 1989 narazili na zkušené lidi, protože barrandovská produkce byla tehdy velká a bohatá. Dokonce existovala vlastní škola, kde se učili štukatéři, malíři a další filmové profese,“ vypráví Claussová.

Důležité podle ní je i to, že stát zvýšil filmové pobídky. Pro letošní rok je to 800 milionů korun. „V předchozích letech to bylo 300 a 500 milionů, což vůbec nestačilo na požadované projekty. Poptávky se totiž vyčerpaly už na začátku roku. Přišli jsme o miliardové investice,“ podotýká šéfka Czech Film Commission. Štáby jsou totiž schopné během dne utratit statisíce.

Věděli jste, že…Suterén Národního muzea se před rokem proměnil na sídlo KGB, ve kterém nechyběla výslechová místnost nebo ulička smrti. Snímek Dítě 44 uzavřel omezil dokonce i provoz pražského metra.

Dnešní vydavatelství Economia stojí na pozemku, kde se natáčel jeden z nejpopulárnějších fantasy filmů Hellboy. Dříve tam byla továrna na lokomotivy, a proto se tovární prostor skvěle hodil jako replika metra.

Italský filmový štáb si pro snímek Tajná olympiáda z období 2.světové války pronajal prostory Rezidence primátora. Podařilo se mu to jako jedinému.

Jednou z nejpopulárnějších pražských lokací je památník na Vítkově. Kromě filmů se tu točí i reklamy nebo módní přehlídky.

Za zábory veřejného prostranství při natáčení Letopisů Narnie se utratilo přes miliardu korun.

Zábory veřejného prostranstvíKaždé natáčení začíná žádostí na odboru dopravy jednotlivé městské části, kde rozhodnou, zda je ten či onen zábor veřejného prostranství nějak akceptovatelný. Je třeba ale také souhlas vlastníka místa, to nejčastěji bývá městská část, ale i magistrát prostřednictvím TSK. Žádost se podává nejpozději týden předem. Cena je 10 korun za metr čtvereční, pokud jde o zábor nad nad 1000 metrů čtverečních, pak je to 20 korun. Za noční natáčení je příplatek 10 korun.

Filmová pobídkaProdukce mohou získat zpět 20 procent „uznatelných nákladů", které za výrobu snímku v ČR prokazatelně utratí. Filmové štáby proto mají motivaci utrácet také za zboží a služby českých dodavatelů. Platí zábory za veřejná prostranství, nebo třeba ušlý zisk obchodníkům v ulici, kterou během natáčení uzavřou, najímají si českou pracovní sílu. Jedná se o desetitisícové či statisícové částky (př. pronájem Státní opery na den se pohybuje mezi 300 až 400 tisíci korun). Je to vypočteno tak, že se peníze státu několikanásobně vrátí. Česko nabízí zahraničním filmařům pobídky od roku 2010.

Filmová mapa PrahyOd roku 2008 má Praha filmovou mapu, která ve třech okruzích zachycuje 49 míst, kde se natáčely v posledních dvaceti letech zahraniční filmy z produkce USA, Francie, Velké Británie a dalších filmařských velmocí. Mapa návštěvníky provází do Strahovského kláštera, kde se natáčela bondovka Casino Royale, do Nerudovy ulice, která se objevila ve snímku Amadeus, nebo na Karlův most, který byl svědkem akčních scén filmu Mission: Impossible. Projekt vznikl na popud České filmové komise a magistrát na něj přispěl částkou 160 tisíc korun. Letošní rok by se měla mapa aktualizovat a vylepšit. Objevit by se mělo více údajů o natáčení. Pražská informační služba chystá její vydání na začátek roku 2015.

Barbora Podhradská