Aneta a Jirka jsou běžný pár třicátníků, který ničím zvláštním nevybočuje. Žijí v malém pražském bytě a pracují, volný čas tráví na procházkách, po večerech si nejraději čtou nebo povídají. O všem možném, častěji ale o tom, zda mít děti, nebo spíše cestovat. Zažít nějaké dobrodružství, jak říká Aneta.
Netuší, že adrenalin na ně čeká prakticky za dveřmi. Protože krátce nato na ty jejich zaťuká uprostřed noci podivná ženština v pláštěnce, zmoklá a vyčerpaná, s velkým kufrem u nohou. Ukáže se, že je to Jirkova matka, jež ho opustila asi v deseti letech a s níž se prakticky nevídal. Mladí ji pustí dovnitř a nevědomky tak odstartují očistec, proti němuž nemají obranu…
Udržovaná šedesátnice Valérie působí zprvu jen jako trochu srandovní a praštěná matka, legrace a bláznivost se ale postupně mění ve vypočítavost a vlezlost. Chce sice původně jen „postel na jednu jedinou noc“, v dalších dnech ale nachází nové a nové důvody, proč nelze odejít. Krok za krokem tak ovládne nejen jejich byt, ale i partnerský klid a duši. A odhalí mimoděk slabiny jejich vztahu.
Mezi komedií a hororem
Autoři scénáře Tomáš Pavlíček (Parádně pokecal, Chata na prodej) a Jan Vejnar dokázali to, co se zdálo v českém komediálním žánru v posledních letech už skoro nemožné. Že je s minimem finančních prostředků a na malém prostoru možné natočit dobrou komedii, v níž postavy nepůsobí jako trapné karikatury s klišovitými dialogy, ale jsou z masa a kostí, lze jim věřit a také se jim upřímně smát.
Z obyčejné prekérní situace s nezvanou příbuznou, kterou jsme alespoň jednou nejspíš zažili všichni, vykřesali navíc brilantní snímek o vztazích, slušnosti a manipulaci. Prostředkem jsou jim situační gagy a trefné dialogy, optikou absurdní humor dotažený do skvělých point.
Zručně přitom balancují na dráždivé hraně komedie a takřka hororu a udržují diváka v napětí. Ten s postavami zažívá důvěrně známé situace začínající u nevinné poznámky o divném slaném koláči a přerovnávání nádobí na polici až po nesnesitelnou kritiku způsobu života. „Tahle touha po luxusu se vám vymstí,“ zvedá tchyně ukazováček a člověk se v jedné chvíli chechtá a zároveň ho mrazí.
Už úvodní scéna s přípravou rodinné fotografie u jezírka s fontánou, u níž druhá matka není stále s něčím spokojená, takže nevinné focení se zvrhne v trapné všeobecné martýrium, předznamená, jakou cestou se asi budou Pavlíček a Vejnar ubírat.
Jejich film tematizuje rodinné vztahy se vší jejich bizarní všedností, přednostmi i frustracemi. Vypráví o generačních trablích a odcizení, o tom, jak se ze zdvořilosti a úcty ke stáří může snadno stát utrpení, když druhá strana nechce chápat, co je porozumění, vděčnost a respekt. A nasazuje citové vydírání a hroší kůži. Šikovný manipulátor si najde prostor všude tam, kde je slušnosti příliš – jako v případě Anety a Jirky. Jenže vyhazujte matku svého partnera…
Skvělí herci i humor
Herci naplňují režijní představu i autenticitu důvěrně známých situací dokonale. V případě Annette Nesvadbové a Jiřího Rendla jí napomáhají i křestní jména, jež mají mladí hrdinové totožná s představiteli. Jejich civilní výkony k daným typům i touze po klidu sedí, není tu nic navíc, nic nechybí. Přitom je vyjádřena veškerá škála emocí proměňujících se s vývojem situace, divák s postavami trpí a soucítí, a přitom se směje od začátku do konce.
Příběh i plátno ovšem ovládá Simona Peková, brněnská divadelní herečka, jež se podílela na scénáři a která svým elánem, hlučnou výřečností a gestikou perfektně ztvárňuje sobeckou a vlezlou Valérii manipulující svými nezkušenými protějšky, kteří se cítí stále více tlačeni ke zdi (někdy doslova ke skále).
Atmosféře téhle parádní černé komedie dobře slouží i hudba (Aid Kid) a kamera Šimona Dvořáčka, který to vůbec neměl snadné – s výjimkou úvodu a finále si musel víceméně vystačit s různými úhly pohledu v rámci interiérů. A dělá to dobře, včetně jemně hororových záběrů, detailů tváří a pomalé jízdy kamery.
Antihrdinka filmu Přišla v noci zosobňuje charakter, který rozkládá vztahy a harmonii. Svým způsobem odráží jinou formu touhy po lásce a sdílení (nastupující někdy v osamělém stáří), přesto je to destruktivní prvek, který ve svém bytě nechcete. I když jde o matku vašeho partnera. Chytrou a vtipnou komedii Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka je naopak třeba vítat s otevřenou náručí. Čekali jsme na ni dlouho.
Hodnocení Deníku: 85 procent