Ve městě s nádhernou pláží jsou už i další hvězdy: John Malkovich, Willem Dafoe, Antonio Banderas, Viggo Mortensen nebo členka hlavní poroty Nastassja Kinski. Z bohatého programu je tradičně nejvíce sledovaná právě hlavní soutěž. Zatím z ní zaujal domácí snímek La isla mínima (Bažiny) režiséra Alberta Rodrígueze, sugestivně natočený thriller odehrávající se v roce 1980 v bažinách kolem Guadalquiviru a reflektující také tehdejší společenskou situaci skomírajícího frankistického režimu. Další španělský soutěžní snímek, Automat režiséra Gabeho Ibáneze, který produkoval Antonio Banderas a natáčel se v Bulharsku, byl navzdory slavnému Banderasovi v hlavní roli naopak zklamáním a nedosáhl ani zdaleka na kultovní sci-fi Blade Runner, kterým byl očividně inspirován.
Největší nesoutěžní sekce festivalu je ovšem letos věnovaná filmům z bývalé východní Evropy. Její dramaturg Roberto Cueto do této retrospektivy s názvem Východní přísliby nebo Portrét východní Evropy v 50 filmech vybral zásadní snímky vyrobené po roce 2000. V pozoruhodně zasvěceném výběru se prezentují filmy z Albánie, Bosny, Bulharska, Chorvatska, České republiky, Estonska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Makedonie, Moldávie, Polska, Rumunska, Slovenska, Slovinska a Srbska.
Z České republiky to jsou Výlet Alice Nellis, která v minulosti v San Sebastianu získala ocenění v kategorii Nejlepší mladí režiséři, Příběhy obyčejného šílenství Petra Zelenky, dokument Český sen dvojice režisérů Víta Klusáka a Filipa Remundy a Štěstí Bohdana Slámy, které tady v roce 2005 získalo hlavní cenu, Zlatou mušli. Další tři snímky, nominované za Slovensko, jsou také českou koprodukcí: dokument Petra Kerekese Jak se vaří dějiny, Dům Zuzany Liové a vítěz z Rotterdamu 2013 Můj pes Killer režisérky Miry Fornayové. Právě Mira Fornayová, Peter Kerekes a Bohdan Sláma své filmy v San Sebastianu osobně uvedou a dnes se účastní také tiskové konference a slavnostního koktejlu na počest celé sekce.
Hana Cielová