Tak jako poprvé, kdy autor čerpal námět z vlastních zkušeností z domovních schůzí, se i v Mimořádné události inspiroval v reálu. Výchozí situaci dala filmu mediální zpráva o lokálce, která se v roce 2019 projela samospádem a bez strojvedoucího čtrnáct minut Českomoravskou vrchovinou, aniž by se komukoli z pasažérů cokoli stalo.

Ilustrační snímek
Boj o diváka. Disney+ osloví rodiny, těží z marvelovek a dabingu, míní expert

Totéž prožijí i hrdinové Havelkovy vlakové road movie, jen to všechno trvá přes sto minut. Motorák se při opravě brzd samovolně rozjede a nechá strojvůdce na trati. V prostoru jediného vagonu se s nastalou situací snaží vypořádat nesourodá skupina, v níž mimo jiné figurují: rezignovaná, cynická alkoholička, jejíž partner na rozdíl od ní nepochopil, že manželství dávno nefunguje, rasisticky naladěný myslivec, majitel pohřebního ústavu nápadně připomínající Kopfrkingela ze Spalovače mrtvol (filmových citací je tu víc), nervní svobodná matka s dcerkou, jež nepustí z ruky mobil, spící válečný veterán i mimořádně vzdělaný chlapeček, jehož otec kdesi venku na kole netuší, že mu chybí za zády v sedle.

Navzájem si moc nerozumějí, nejeví ochotu si naslouchat ani hledat společně řešení, občas se pozurážejí a sledují výhradně své zájmy (já už toho mám dost, já chci okamžitě ven, já jdu omrknout kabinu, já ten mobil potřebuju!).

Ropáci Jana Svěráka
Svěrákovi Ropáci i Hřebejkova lekce sexu. FAMU spustila svou platformu filmů

Absurditu celého panoptika (při němž nelze nevzpomenout na slavnou Kalamitu Věry Chytilové) dotváří nešťastný, lehce zavalitý strojvedoucí utíkající nemotorně za nimi ve snaze neztratit motoráček z dohledu. Během jízdy se odehraje řada bizarních situací uvnitř i venku. Havelka při nich čerpá jak z bizarních zpráv médií (baba uvízlá pod kořenem, kláda hozená přes trať), tak i ze života sociálních sítí či lokální politiky.

Jevům, které sledujeme a které jsou veskrze banální (včetně titulní „mimořádné události“ vypůjčené z drážního slovníku), mají přitom hrdinové tendenci přikládat zásadnější, osudovější významy. Od nevinného chleba s kuřecím a vepřovým, jenž má určit, zda je konzument muslimské víry až po video, které natočí čůrající dívka u trati a které se dostane do televize jako zpráva dne o únosu vlaku…

Obraz české společnosti

Je to vlastně v kostce satirický obraz naší společnosti, která – podobně jako filmový motorák jedoucí pozpátku – ulpívá často na malicherných věcech, a v krizích selhává. To ostatně dokládá i samotný vlak „státního dopravce“, v němž nefunguje prakticky nic, natož ruční brzdy. Havelkovy postřehy jsou stejně jako u Vlastníků přesné a nekompromisní, dívá se na ně očima satirika, občas se pohybuje na hraně nekorektního humoru. Scénář psal s Davidem Dvořákem a dlužno říct, že je zradila přemíra nápadů, situací a odkazů, jež ve filmu vrší, ale nedaří se je udržet pohromadě.

Jednotlivé momenty i četné hlášky jsou vtipné, bez většího propojení jim ale chybí dynamika a divák má po hodině pocit, že stojí na místě. Když přijde s poslední čtvrtinou svižnější vývoj událostí a vřava za účasti vesnických taťků, hasičů a myslivců vrcholí, je už značně uondán.

Karel Roden si za výkon v dramatu Promlčeno odvezl cenu z New Yorku

Posilou filmu jsou herci. Vybočují z nich především Jana Plodková v roli alkoholičky, Igor Chmela jako její snaživý muž, Jenovéfa Boková v roli věčně rozčilené samoživitelky, skvostná Marie Ludvíková jako vdova převážející manželův popel v termosce nebo Ctirad Gőtz v bravurní stylizaci xenofobního myslivce. Pochvalu zaslouží režie a kamerová práce Martina Štěpánka. Přestože film se točil ve studiu, kde se na trámech houpalo vagonem a na ledkách běžela předtočená krajina, vše působí jako autentická jízda krajem, všechna čest.

Zábavné leporelo

Úspěšný debut je pro režiséra vždycky i trochu trestem. Očekávání narostou a ať dělá, co dělá, je druhý film nelítostně srovnáván s prvním. Vlastníci byli chytrou a sevřenou mrazivou komedií, jež měla své jasné poselství. Mimořádná událost vzdáleně připomene bezobsažné dialogy a hlášky z filmů nové vlny. Nemá ale jejich lehkost a větší sevřenost. Je to chytré a zábavné leporelo satirických obrázků, chybí mu ale údernější pointa.