Tvůrce úspěšných snímků Volver, Vše o matce nebo Bolest a sláva rafinovaně proplétá komorní příběh dvou žen a jejich dcer s dramatickou minulostí své země. Konkrétně koncem španělské občanské války ve 30. letech, kdy v zemi zmizelo přes sto tisíc Španělů, odpůrců Frankova režimu, již byli jako nepohodlní buřiči odstraněni. Ztráta, jež poznamenala životy mnoha žen, se otiskla i do rodinných genů přenášených po generace.

Pravda a lež

Režisér zůstává věrný svým komorním vztahovým příběhům, dominanci žen s jejich smyslnými rty a vnitřní silou, i hrátkám se zvraty. Přesto Paralelní matky potvrzují to, co už přinesl předchozí snímek Bolest a sláva – že zvážněl. Právě klíčový historický motiv, byť se na plátně objevuje v náznacích: rodinných fotografiích, vzpomínkách či promluvách, je toho důkazem.

Matt Damon a Adam Driver
Sexuální obtěžování na hradech. Poslední duel Ridleyho Scotta

Pravda o minulosti se střetává se lží v současnosti, kterou - právě v tomto historickém kontextu – ale nelze unést. Jak zazní z úst jedné z postav, „je třeba pochovat mrtvé, aby živí mohli jít dál“. Což platí také v životě hlavní hrdinky Janis, jež má i jméno spjaté s historií (rodiče ji pod vlivem bouřlivých 60. let pojmenovali podle slavné písničkářky Joplinové).

Hra barev

Žánrově připomíná snímek asi nejvíce melodrama, v jehož vyprávění lze sem tam další vývoj vytušit, jeho síla nicméně tkví v dialozích a hereckých výkonech. V jedné z hlavních ženských rolí opět exceluje režisérova dvorní herečka Penelope Cruz, která od svého letitého přítele Pedra dostala tentokrát jeden z nejtěžších úkolů. Dramatické proměny emocí i jemné nuance zvládla výtečně, právem si za roli Janis odvezla hereckou cenu z letošních Benátek.

Jakub Štáfek jako filmový Lavi
Vyšehrad uchvátil svět online. Teď chystá fotbalový hrdina Lavi výkop v kině

Sekunduje jí mimořádně zdatně Milena Smit v roli mladičké matky, jež ke svému mateřství i empatii vůči druhým musí teprve dozrát. Obrazově nabízí Almodóvar tradiční pastvu pro oči – hrou s barvami, od rudé, přes žlutou a modrou, s nimiž vynalézavě pracuje v druhých plánech a jež dotvářejí pocity či životní fáze postav. Atmosféru dokresluje působivou hudbou další režisérův dvorní spolupracovník – skladatel Alberto Iglesias.

Režisér letos oslavil 72. narozeniny, ale nápady ani témata mu nechybí. Zvážněl, ale pořád je to ten známý jiskřivý vypravěč, kterého těší hravost a nečekané zákruty vyprávění. A diváky s ním.

Hodnocení Deníku: 75 procent