Natáčení filmu, který se čerstvě dostal i do oscarových nominací (herecká pro Christophera Plummera), provázel nebývalý veletoč. Po několika oznámeních o sexuálním zneužívání na adresu Kevina Spaceyho se Ridley Scott rozhodl film přeobsadit. Vystříhal všechny scény s ním a roli J. Paula Gettyho převzal šest týdnů před oficiálním datem oznámení premiéry v prosinci 2017 Christopher Plummer.

Pro marketing bezpochyby přitažlivá záležitost, s níž se dá šikovně pracovat. Těžko ovšem říct, do jaké míry tento radikální řez prospěl filmu. Scénář se pravděpodobně příliš neměnil, časový stres ale nejspíš udělal své.

COCO. Mezi animovanými filmy se utká o cenu americký poetický snímek inspirovaný osobitou mexickou tradicí uctívání mrtvých.
Do kin míří dva pozoruhodné animáky. Zaútočí Coco s Vincentem i na Oscary?

David Scarpa se inspiroval volně knihou Johna Pearsona, jenž popisuje dramatické události kolem skutečného únosu šestnáctiletého Paula Gettyho, k němuž došlo na počátku 70. let v Itálii. Jeho matka se snaží přesvědčit Paulova miliardářského dědečka, údajně nejbohatšího muže na světě, aby zaplatil vysoké výkupné. Když odmítne, nátlak i brutalita únosců se začnou stupňovat. Nakonec se pátrání po chlapci ujme Gettyho poradce.

Drama je to pro filmové zpracování jistě vděčné, nicméně výsledkem (patrně i kvůli zrychlenému natáčení) je film, o němž lze říct, že má slušnou obrazovou složku, a to je tak všechno.

NUDNÁ JEDNÁNÍ O ÚNOSU

Kameraman Dariusz Wolski je zkušený profesionál a režijní vizi naplnil beze zbytku. Filmový obraz halí až na výjimky s časovými odskoky do temné šedi ve stylu severských krimi, způsob vyprávění je ale jako z jiné kategorie. Bez většího akčního vkladu a dramatičtějších dia- logů, celá jeho střední (takřka hodinová) část utrácí čas mezi nudnými jednáními o únosu a podmínkách, živější pasáž přijde až v poslední třetině, kdy se konečně začne něco dít. Upřímně, vydržet do této chvíle vyžaduje značnou trpělivost.

Tvář vody Guillerma del Tora je nejsilnějším favoritem. Může vyhrát ve třinácti kategoriích, mj. za nejlepší film, původní scénář, režii a herce v hlavních a vedlejších rolích.
Oscarové nominace jsou tady. Hlavním favoritem je sci-fi Tvář vody

Nespravil to ani režisér. Nejen že se nepokusil dát filmu svižnější tempo, naopak ubíjí nekonečnými dialogy mezi únosci a uneseným, popřípadě charakteristikami ošklivého skoupého dědy, jenž miluje jen „věci, protože se nemění“. Že se mu ve stopáži 135 minut nepodařilo důkladněji vykreslit rodinné vztahy u Gettyho (jež byly jistě složité), tak, aby divák pochopil, proč se některé postavy chovají určitým způsobem, je také na pováženou.

Scott si užívá vizuální stránku, podkresluje klíčová místa teatrálními smyčci a v závěru servíruje poněkud problematicky z úst Gettyho agenta (!) nezbytnou dávku morality á la „láska je víc než prachy světa“. Inu, je. Ale už jsme to slyšeli a viděli na plátně stokrát.

STUDENÉ, BEZ EMOCÍ

Celé vyprávění se navíc nese ve studené náladě, bez jakýchkoli emocí. Jako by postavy ani netušily, co vlastně prožívají. Nejvíc to platí o matce v podání Michelle Williamsové, jež prochází filmem s pohrdavým úsměškem na tváři a jejímuž odtažitému chování nelze příliš věřit. Ač matka uneseného dítěte, ani jedinkrát se nezhroutí. Mark Wahlberg nemá jako agent Chase moc co hrát, mladičký Charlie Plummer (s hlavním hercem jen shoda jmen) přesvědčil už jinde, že má na víc (King Jack, Mafie v Atlantic City) a Plummer senior je dobrý jako vždy.

V dílně tvůrce Blade Runnera vznikl banálně a nudně odvyprávěný snímek, který promarnil skvělý dramatický potenciál. Kevin Spacey nemusí zase tolik litovat…

Hodnocení Deníku: 50%

Dokumentaristka Helena Třeštíková.