Animovaný projekt Star Wars měl svůj impuls v motivu klonů a jejich války, který zůstal ležet nevyužitý v pomyslném šuplíku otce stejnojmenné hrané série George Lucase. A tak se Lucas dohodl s Davem Filonim a týmem scenáristů, že jim svěří námět a „kluci“ natočí pro radost sobě i fanouškům Stars Wars animované dobrodružství, jež bude zároveň jakýmsi „pilotem“ připravovaného animovaného seriálu.

Umělohmotní hrdinové

A tak byly známé filmy o Skywalkerovi, Obi-Wan Kenobim a Yodovi rozšířeny o další příběh. Hrabě Dooku a jeho povstalci v něm prohráli první bitvu na Geonosis, nicméně válka pokračuje. Rytíři Jediové mají sice početnou armádu klonů, síla protivníka - droidů - je ale často větší.

Horké chvilky prožívají Anakin Skywalker a Obi-Wan Kenobi, kteří válčí na planetě Christophsis. Sem přiváží vesmírná loď Anakinovu první padawanku -mladičkou Ahsoku Tano. Sithové v čele s Darthem Sidiousem a hrabětem Dooku mezitím vtáhli do války i pašerácký klan Huttů. Syn mocného Jabby Hutta byl unesen a je vězněn na pusté planetě Teth. Jabba žádá o pomoc rytíře Jedi, záchranná mise je svěřena Anakinovi a Ahsoce, těm ale cestu komplikuje válka. Jestli se jim nepodaří osvobodit Huttu dřív než ho proradný Dooku dostane do spárů, znepřátelí si dalšího mocného v Galaxii, velkého Jabbu…

Příběh je o něco prostší, než jaké známe z hraných filmů, to by však tolik nevadilo. Problematická je charakteristika postav a režijní a výtvarné uchopení celého filmu. Hlavní hrdinkou učinili scenáristé malou učednici Ahsoku, čímž nešťastně eliminovali z příběhu osvědčené typy - Anakina a Obi-Wan Kenobiho, respektive oslabili jejich význam. Z Ashoky navíc udělali poněkud prostořekou a přemoudřelou holku, jež má svými komentáři diváky bavit, její humor ale bohužel moc nefunguje. („Cítím za tím droidy. - Spíš cítíš smradlavého Hutta“.)

V téhle podobě má šanci zaujmout maximálně publikum od šesti do deseti let, starší diváci budou otráveni, o fanoušcích slavné série ani nemluvě.

Lucasův omyl

Řídký příběh, průměrná počítačová grafika (připomínající běžné počítačové hry) působící poněkud umělohmotně a rezignující na příslovečné temné stránky i totální absence humoru - to jsou momenty, které animovaným Star Wars nelze odpustit. Škoda, že se tohle všechno Lucas - který dal své hrané sci-fimilý lidský a vtipný rozměr - rozhodl přehlédnout.

Slavné značce Jediů a jejich vesmírného světa to moc neprospěje. Ve verzi s titulky může být zpestřením hluboký hlas Christophera Leeho -jenž proslul jako hrabě Dooku, ostatní herci z hraných filmů - Ewan McGregor, Natalie Portmanová a Hayden Christensen, však dabovat své animované podoby odmítli. Krom toho čeká na většinu diváků český dabing, který filmunijak zvlášť nepomáhá.

Nejstarší Lucasův snímek Hvězdné války z roku 1977 si drží v Americe stále pozici třetího komerčně nejúspěšnějšího filmu všech dob. Nová animovaná verze Davea Filoniho, která včera vstoupila do našich kin, podle prvních zpráv v zámořských kinech moc neuspěla. Uvidíme, co jí řeknou čeští diváci. Dá se ale předpokládat, že až zhlédnou tento slabý odvar hvězdných soubojů, sáhnou raději po starých dobrých příbězích s Harrisonem Fordem, Carrie Fisherovou a Alecem Guinnessem. Nebude divu.

Star Wars: Válka klonů - Star Wars: The Clone Wars, USA2008
Režie: Dave Filoni
Premiéra 18. září