Není první, kterého zdejší prostory okouzlily. Dlouhé chodby historické budovy zažily Formanova Amadea, film Hellboy, seriál Indiana Jones, ale také českého Hlídače č. 47 nebo Ostře sledované vlaky.

Arvédova hra

Nádvoří barokního areálu s kašnou a majestátními platany sice ozařuje slunce, teplota je ale pár stupňů nad nulou. Štáb i herci v rouškách se choulí do péřových bund, na trávníku s nimi občas kvůli zahřátí cvičí mladičká dívka.

Na lavici uvnitř sedí dva muži, oba v obleku, v zajetí kamer a světel. „Musím vás obdivovat, dbáte o sebe. Máte cit pro krásu. Tvrdím o sobě, že člověka odhadnu na první pohled. Vás bych tipoval na umělce, na herce. Máte v sobě rysy antických soch. Na policajta je vás škoda,“ promlouvá Arvéd k estébákovi. Jsou v chodbě před soudní síní a čekají na proces. Záběr je dlouhý a jakmile zazní „stop!“, okultní mág mizí v blízké toj-tojce.

Režisérka Alice Nellis.
Alice Nellis: Je na umělcích, zda tuto dobu přetaví v něco jedinečného

„Fascinuje mě jeho příběh a vlastně všechno, co je na hranici realismu a fantazie,“ vysvětluje zatím volbu tématu filmový debutant Vojtěch Mašek, známý svými komiksy Sestry Dietlovy, Návrat krále Šumavy nebo Svatá Barbora. „V době, kdy jsem o Arvédovi přemýšlel, vyšla i kniha Honzy Poláčka. Tak jsme se sešli kvůli právům a společně pracovali na scénáři.“

Kombinace animovaných a hraných pasáží jej, ač komiksového autora, nelákala. „Jen jsem chtěl, aby film měl výraznou výtvarnou estetiku. Arvéd byl dekadent a bohém, pohyboval se v dráždivých salónech, rád bych zachytil jeho obskurní svět.“

Samota vyděděnců

A jak vidí svého hrdinu Michal Kern? „Zaujalo mě, že je inspirován reálnou figurou, vtáhl mě do sebe,“ říká herec, který se hřeje u kašny ve fialovém županu. „Dojmy jsem měl ale nejdříve smíšené, protože scénář není snadný text na první přečtení. Autoři nevyprávějí chronologicky, ale skáčou v čase. Hodně jsem o Arvédovi přečetl, včetně knižní předlohy Jana Poláčka. Také Dějiny okultismu, Novodobý český hermetismus od Milana Nakonečného a další knihy. Třeba Kafkův Proces, protože se o něm v jedné scéně mluví…“

Polská režisérka Agnieszka Hollandová (pátá zprava) s delegací na slavnostní premiéře filmu Šarlatán 17. srpna 2020 v Praze. V popředí s pugétem a mikrofonem v ruce je herec Ivan Trojan.
Šarlatán má šanci na Oscara. Dostal se do užšího výběru

Arvéd byl rozporuplný muž, černý mág, údajný zednář, později spolupracovník Státní bezpečnosti. K takovému hrdinovi se těžko hledá cesta. „Lidsky jej obhájit úplně nemohu, je to záporná figura. Ale jako herec musím,“ říká Kern. „Hledal jsem jeho světlé momenty. A našel. Některým lidem pomohl, zachránil třeba několik Židů před transportem.“ Život mu komplikoval fakt, že byl homosexuál, v dané době velký hřích. „Byl ženatý, aby svou orientaci skryl. Ale nesmírně ho to trápilo, léčil se kvůli tomu v Itálii. Měl i milence, který ho nakonec zradil a házel na něj velkou špínu. Musel se cítit velmi osaměle.“

Radši nosím křížek

Pokud jde o magii, má k ní prý herec trochu schizofrenní pocit. „Nenechává mě úplně chladným,“ přiznává. „Díky zmíněné četbě vím, že člověk může okultismu snadno propadnout, zvlášť když je to podloženo literaturou.“ Nejtěžší je proto pro něj při natáčení vyvolávání ďábla. „Před tím mám opravdu respekt,“ přiznává. „Pracujeme s historickým textem těchto rituálů. Tak teď nosím při sobě Bibli a křížek. Pro jistotu.“

Wonder Woman
Ranařka Wonder Woman je tu. V dubnu ji uvidíme na HBO

Malostranské interiéry, kde se Arvéd pohyboval, ve filmu přímo nehrají. „Dopředu jsme věděli, že příběh chceme vizuálně posunout,“ říká režisér. „I když na jeho dům jsme se byli podívat, byl nám jen inspirací. Použili jsme pouze některé autentické Arvédovy věci.“

Tvůrci s hercem se shodují, že nejde o laciný příběh, ale temný, vrstevnatý film. „De facto známý faustovský motiv,“ uvažuje Mašek. „Touha poznat svět a najít smysl života, najít Boha. Pracujeme s oním překročením hranic, kdy člověk ztratí cit. Zapne jen rozum a nevnímá etiku. Prostě pád do pekla, kdy není cesty zpět. Máme tam ale i světlé, ne zcela vážné chvíle, nechceme být prvoplánoví,“ říká režisér o filmu, v němž potkáme také Sašu Rašilova a Martina Pechláta.