Je namístě říct, že skutečný příběh lovce Hugha Glasse se dočkal už jednoho zpracování. V roce 1971 vznikl v režii Richarda C. Sarafiana Muž v divočině, kde si titulní roli zahrál Richard Harris, pozdější představitel Albuse Brumbála v Harrym Potterovi. Iňárritu obsadil do nesnadné role, jejíž protagonista prakticky nezmizí z plátna, Leonarda DiCapria. A jak bývá jeho zvykem, překvapil způsobem vyprávění - který přitakává syrovosti i mystičnosti události, jejíž aktér prošel v roce 1823 skutečným „zmrtvýchvstáním". Glass zůstal vlivem různých okolností zahrabán ve zmrzlé zemi uprostřed divoké přírody a díky vlastní vůli i touze po odplatě přežil a dokonal své dílo. Pro název filmu by spolehlivě stačil titulní termín „revenant", vycházející z latinského „reveníre" (vracet se) a označující cosi (ducha), co se vrací. V případě Iňárrituova hrdiny muže, který se vrátil z náruče smrti.

Jeden z nejstarších a divácky nejvděčnějších příběhů o mstě osamělého „pistolníka" vypráví režisér s mimořádným naturalismem, který občas prokládá flashbacky do Glassovy minulosti, snovými, téměř mystickými scénami a opakováním symbolických motivů spjatých s tradicí domorodých kmenů zdejších končin. Silnější jsou přitom bezesporu realistické scény, v nichž režisér dosahuje intenzity pomocí důmyslně volené hloubky i nebývalé délky záběrů vtahujících diváka do příběhu. Syrovou horskou přírodu, v níž natáčel, nechává bez výrazných korekcí vstoupit do filmu, pracuje s přirozeným světlem a zvuky.

Fascinující je už samotný prolog s přepadením loveckého tábora v lesích, natočený a nastříhaný v ďábelském tempu. To posléze vystřídá až vražedné ticho dalších scén, vykazujících díky uhrančivé kameře Emmanuela Lubezkiho (s nímž Iňárritu točil i Birdmana) místy téměř přízračnou atmosféru. Ke slovu se dostává i ruční kamera, s jejíž pomocí tvůrci dosahují sugestivity vyprávění, a detailní záběry na herce. Nabídnou tak několik mimořádných scén, především setkání Glasse s rozzuřenou medvědicí, krvelačný zápas, jaký (díky rafinované postprodukci) nejspíš filmové plátno ještě nevidělo. Boj Ribanny s toutéž šelmou je proti tomu něžným kontaktem…

Hercům patří velká poklona. Režisér upřednostnil reálné kulisy v chladné Montaně a v kanadských přírodních rezervacích, natáčení v až minus třiceti stupních Celsia a ledové vodě, takže zejména DiCaprio si nepochybně sáhl na dno fyzických možností. Oběť podstoupená ve jménu autenticity příběhu se ale vyplatila. Revenant je strhující podívanou, díky svému hyperrealismu možná občas trochu chladnou. Ostatně, tvůrci záměrně připouštějí jistý odstup – podvratnými záběry s kapkami vody přiznanými na objektivu kamer či finálním pohledem hrdiny do očí diváka… Vykládat jej lze různě, třeba i jako otázku: jak po tom všem žít dál? Iňárritu znovu předvedl pozoruhodnou filmařinu.

| Video: Youtube