„Jeho příběh je postavený na tom, že děti mají možnost ovlivnit minulost a vylepšit své rodiče," říká Smyczek na adresu tohoto dobrodružného putování malého Matěje Špačka do Registru času, paláce, kterým protéká čas. „Záměrem Špačkových je snaha, aby si děti uvědomily, že čas je vlastně to nejpodstatnější, co tady máme."

Seriál vznikal pět let – asi i kvůli náročným trikům, který obsahuje.

V případě Špačkových musím být velice osobní, právě proto, že jsem při nich strávil tak dlouhý čas. Jejich podstatnou část za mě natočil Martin Dolenský. Bylo to v době, kdy jsem měl operovanou rakovinu. Rozhodující pro naši práci byl scénář Lucky Konášové, na němž se jako dramaturgové podíleli Kateřina Krejčí a Jiří Chalupa. Od začátku se mi líbil svojí plastičností a vrstevnatostí. Příběh přechází mezi reálným a fantazijním světem, ztvárňuje čas a hodně pestré jsou i charaktery jeho postav. S radostí jsem se do jeho natáčení pouštěl, protože jsem byl přesvědčen, že je návratem ke starým dobrým dětským seriálům. Snad budou toho názoru i diváci, jak ti dětští, tak i dospělí.

A ono trikové ztvárnění, jak náročné bylo?

Triková část byla skutečně jednou z těch nejnáročnějších. Vyvstávala při ní spousta originálních myšlenek, ale i problémů s jejich realizací, které se musely průběžně řešit. Zajímavá byla třeba situace, kdy jsme točili pětivteřinový záběr, v němž se čtyřicet postaviček vznáší ve vzduchu na kole. Ve skutečnosti jsme museli každou tu postavičku na tříkolce natáčet zvlášť a výsledný obraz pak složitě kombinovat. Využili jsme přitom nejmodernější nástroje, ale i obyčejné věci, jako péro na sedacího koníka z dětského hřiště nebo lešenářské trub­ky, které nám rozpohybovali kaskadéři, aby vznikl dojem pohybu v prostoru.

V seriálu vystupuje řada známých herců, roli ducha Alberta Einsteina jste svěřil Pavlu Zedníčkovi. Podle čeho jste vybíral ty ostatní?

Důležité je uvědomit si, že důležitou součástí Špačkových je nadsázka a humor. V případě obsazení postav rodičů Matěje jsem chtěl, aby byli herci věrohodní ve třech úplně jiných polohách. Pavel Liška se dokázal předvést jako ušlápnutý tatínek-úředník, úspěšný pilot i nevycválaný puberťák. Dovedete si asi představit, že skoro nejzajímavější je coby puberťák… Půvabné bylo pozorovat i proměny Klárky Iss­ové v rolích zdeptané recepční, trémistky i podmanivé a úspěšné zpěvačky. Z dalších herců, kteří se svých rolí výtečně zhostili, jsou to Vladimír Javorský, Simona Stašová či Miroslav Táborský.

NOVÝ SERIÁL ČT: Špačkovi v síti času. Zleva Vladimír Javorský (205/Bohumilius I.), Pavel Zedníček (Bertík duch Alberta Einsteina), Alena Jakobová (Dáda Špačková), Leonard Stirský (Matěj Špaček), režiséři Karel Smyczek a Martin Dolenský.

A dětští představitelé? Ty jste objevil jak?

Klasickou cestou, v konkurzu. Johanka Krtičková, která hraje Klementinku, po jejímž boku se Matěj Špaček v podání Leonarda Stirského dostává do Registru času, měla trošku komplikovanou situaci. Její postava má modré vlásky – a protože jí žádná paruka neseděla nebo nefungovala, jak jsme si představovali, museli jsme jí je obarvit. Chodila pak s nimi půl roku do školy. A vzhledem k tomu, že v té době hrála ještě postavu děvčátka ze současnosti v Činoherním klubu, musela pro ty účely nosit civilní paruku. Myslím, že se s tím ale vyrovnávala statečně.

Leonard žádný podobný problém neměl?

Vlastně měl. Děti nám totiž rostly doslova před očima, takže se stalo, že když jsem chtěl jen měsíc po sestřihu přemluvit jednu scénu, s Matějem už to nešlo. Jeho hlas se natolik změnil, že byl nepoužitelný. Na­konec tu scénu přemluvila jeho původním hlasem holčička. Diváci to ale nepoznají.

Co říkáte tomu, že Špačkovi v síti času budou zařazeni do programu nové dětské stanice ČT :D?

Zaplaťpánbůh za to! Jsem přesvědčen, že ČT :D zaplní díru, která tady v oblasti dětského vysílání byla. A věřím, že bude dětem dobrým průvodcem ve světě, v němž je třeba ukazovat, že se k sobě lidé mají chovat hezky, že mají být slušní. Chceme to mimochodem vzkázat i našim seriálem.