Rodák z přímořského městečka Pukerua Bay poblíž Wellingtonu vzplanul k filmu poté, co zhlédl klasický snímek King Kong z roku 1933. V té době ještě nemohl tušit, že jednou natočí jeho remake. Své filmařské drápky si nejdřív brousil na brutální podívané s prvky černého humoru Bad Taste – Vesmírní kanibalové, která vzbudila mezi příznivci tohoto žánru velký ohlas, či na další krvavé záležitosti Braindead – Živí mrtví. Postupem času chtěl ale víc. Dokázat, že umí psát a režírovat nejen horory.

Nebeská stvoření

Vstupem do světa seriózní filmařiny pro něj byl snímek Nebeská stvoření, jenž vychází ze skutečné události, která se v padesátých letech udála na Novém Zélandu. Dvě dívky tehdy zavraždily matku jedné z nich – za vším bylo to, že se je rodiče snažili odloučit, protože je podezřívali z lesbického vztahu.

Snímek se stal mimochodem odrazovým můstkem pro budoucí hvězdu Cameronova Titaniku, herečku Kate Winsletovou. A Jacksonovi přinesl v roce 1994 nominaci na Oscara za nejlepší scénář či Stříbrného lva za nejlepší režii na festivalu v Benátkách.

Pán prstenů 

Jestli byl Peteru Jacksonovi některý projekt souzen, tak to byla jednoznačně trilogie Pán prstenů. Práva na zfilmování Tolkienova díla získal v roce 1997 poté, co se setkal s producentem Saulem Zaentzem, který mimo jiné spolupracoval i s režisérem Milošem Formanem na filmech Přelet nad kukaččím hnízdem či Amadeus.

Nejdříve měl Jackson udělat z Pána prstenů dvoudílný film, poté byl nucen vměstnat všechny tři díly do jednoho. Ale nakonec se dohodl se společností New Line Cinema na vzniku trilogie, což se ukázalo být skvělým tahem. Z Pána prstenů se stal po všech stránkách trhák. Peter Jackson jej pojal jako velkorysou a mimořádně ambiciózní fantasy se spoustou skvělých triků, monumentálních záběrů úžasné novozélandské krajiny, duchovního poselství a známých hereckých tváří.

Fanoušci po celém světě hýřili nadšením, protože jim Jackson dokázal zhmotnit a jistě i povýšit zážitek ze čtení mnohovrstevnatého Tolkienova díla. První klapka celé trilogie padla v listopadu 1999 při natáčení záběru, kdy se hobiti schovávají před nazgûlem, sluhou Temného pána Saurona. Bez zajímavosti není ani to, že všechny její díly vznikaly částečně paralelně, takže Jackson musel některé své pravomoci předat dalším režisérům.

S mimořádným ohlasem se setkal zejména třetí díl Návrat krále, který získal jedenáct Oskarů (jsou mezi nimi Oscar za nejlepší film, nejlepší režii, adaptovaný scénář, kostýmy a výpravu). O několik let později se pak Jackson pustil i do natáčení taktéž třídílného Hobita podle Tolkienovy předlohy.

King Kong

Dalším mezníkem v tvorbě režiséra se stal už zmiňovaný King Kong. Coby obdivovatel jeho černobílé verze si musel na realizaci příběhu o gorile, která se zamiluje do dívky Ann, dlouho počkat. Ve chvíli, kdy dopsal scénář filmu, byla totiž ve výrobním procesu Emmerichova Godzilla, a tak šel projekt stranou. Světlo světa spatřil Jacksonův King Kong v hlavních rolích s Naomi Wattsovou, Jackem Blackem a Adrienem Brodym v roce 2005.

Válečné zákopy i animák 

Režiséra to ale táhne i k dalším žánrům. V roce 2018 zaujal dokumentárním snímkem Nikdy nezestárnou, který je sestavený z archivních černobílých záběrů zachycujících každodenní život vojáků i civilistů v období první světové války. S pomocí moderních technologií je převedl do barev, které odpovídají dobové realitě.

Stejně tak jej baví i animáky. S režisérem Stevenem Spielbergem spolupracoval jako producent na Tintinových dobrodružstvích. Nedlouho nato se pustil i do jejich režie.