Jako malý honil mičudu v Little Italy, části Manhattanu, kterou obývali italští přistěhovalci. Už tehdy byl Robert De Niro tak trochu extra. Navzdory jižanskému původu (prarodiče sem přesídlili z italského Ferrazzana) měl tak bledou pleť, že dostal přezdívku Bobby Milk (mléčný Bobby).

Možná i proto se v mládí vypravil stopem do Itálie, aby vypátral, jak to se svým původem má. Byl důkladný, a tak objevil část své rodiny v regionu Campobasso, mezi Neapolí a Římem.

Viktorie Vítová v roli provokativní influencerky
Hledá se Anna. Mrazivý český thriller vypráví o záludnosti sociálních sítí

Umělecké geny dostal od obou rodičů, malířů Virginie a Roberta De Niro, s citovým zázemím to bylo trochu slabší. Rodiče se rozvedli, když mu byly pouhé dva roky. V šestnácti mléčný Bobby opustil školu a začal jezdit s divadelním souborem po středních školách, kde hráli Čechovova Medvěda. Herectví mu učarovalo. Zahrál si několik malých filmových roliček a v roce 1971 se objevil ve filmu českého emigranta Ivana Passera Zrozen k vítězství.

Zásadní zlom v jeho kariéře přišel ovšem s Martinem Scorsesem. Jejich první velký film se jmenoval Špinavé ulice (1973) a odehrával se v režisérově i hercově domovské čtvrti Little Italy v New Yorku. Kritici ho ocenili, diváky si však snímek hledal obtížněji.

Pozornosti se dočkal až poté, co režisér zabodoval svým Taxikářem na festivalu v Cannes. Dnes patří ke stěžejním dílům tzv. Nového Hollywoodu.

TaxikářTaxikářZdroj: se svolením Bontonfilmu

V roce 1974 si De Niro zahrál v Coppolově filmu Kmotr II., v němž ztvárnil mladého Vita Corleoneho a který mu téměř přes noc vynesl hvězdnou slávu. Následovaly legendární opusy Martina Scorseseho – Taxikář s Jodie Fosterovou, muzikálový New York New York, kvůli němuž se De Niro naučil hrát na saxofon, Zuřící býk o boxerském šampionovi LaMottovi, Král komedie o muži posedlém myšlenkou, že má bezmezný talent a musí vystupovat v televizi…

Margot Robbie s diváky filmu Barbie
Růžový zázrak. Filmová Barbie rozjela nekonečnou párty a zachránila kina

Celkem spolu natočili jedenáct filmů, ten poslední – Killers of the Flower Moon (Zabijáci rozkvetlého měsíce) uvidíme v kinech na podzim.

„Marty je pro mě osudový muž. Jako filmař i kamarád. Jednou provždy,“ okomentoval herec letos v Cannes klíčové setkání s filmařem, s nímž spojil své profesní i lidské cesty.

Veterán i ďábel

Mezitím vstoupili do De Nirovy kariéry další skvělí filmaři. A s nimi také velké herecké výzvy a proměnlivé mužské charaktery, v nichž Robert prokázal svůj široký výrazový rejstřík: Lovec jelenů Michaela Cimina vracející se k vietnamskému traumatu, apokalyptický Brazil Terryho Gilliama, Tenkrát v Americe o jednom silném mužském přátelství, na němž Sergio Leone pracoval přes dvanáct let, nebo mysteriozní horor Angel Heart, kde herec ztvárnil (po boku Mickeyho Rourka) samotného ďábla.

Marek Eben
Upřímný Marek Eben: Ne vždy platí, že velká hvězda je pro diváky atraktivní

Robert De Niro se stal vyhledávaným hercem, jeho perfekcionismus i rozsah výrazových prostředků byly pověstné.

Kvůli Zuřícímu býkovi přibral 27 kilogramů (jedl špagety a zmrzlinu), před Lovcem jelenů navštěvoval dělnické rodiny, kvůli autenticitě grázla v Mysu hrůzy si za 5000 dolarů nechal u zubaře „upravit“ chrup a po natáčení si jej za ještě větší obnos vrátil do původní podoby. Aby byl přesvědčivý jako mafián Vito Corleone, naučil se mluvit sicilsky.

Lovec jelenůLovec jelenůZdroj: se svolením HCE

Dokázal věrohodně zahrát duševně nemocného (Čas probuzení), romanticky zamilovaného (Zamilovat se), zápasícího s politickými intrikami (Předem vinni), případně naopak zručně manipulujícího (Vrtěti psem), přesvědčil i o komediálním talentu (Fotr je lotr a další pokračování). Díky mužnému zjevu a razanci vystupování mu ovšem nejvíce sluší postavy nekompromisních mafiánů, policistů a tvrdých životních hráčů.

U svých filmů spí

Naposledy to dokázal v brilantním dramatu Martina Scorseseho Irčan a záhy se o tom přesvědčíme i ve zmíněném Scorseseho opusu Zabijáci rozkvetlého měsíce o skandálních vraždách Indiánů v 50. letech v USA, který s velkou slávou představil letos v Cannes.

Jan Nedbal v Matematice zločinu
Jan Nedbal: Příběh Tomáše Tomana jsem neznal. Zažil obrovský nátlak na psychiku

Od roku 1993 (Příběh z Bronxu) režíruje, má svou produkční společnost i filmový festival Tribeca, je držitelem dvou Oscarů (Zuřící býk a Kmotr II.). Před pár lety se stal tváří kampaně automobilky Kia, respektive elektrického crossoveru e-Niro, který nese jeho jméno.

Byl dvakrát ženatý, má dvě děti a na svou práci se dívá se sympatickým nadhledem: „Nerad se dívám na svoje filmy. Obvykle u nich usnu,“ říká.