Je to bezpochyby nejosobnější film, jaký tvůrce oscarové Gravitace natočil. Nejspíš i proto se ujal nejen scénáře a režie, ale i kamery. Roma má odvážný černobílý formát a délku 130 minut, ty ale uplynou, aniž si toho člověk všimne. Protože postupem času vás doslova přišije očima na plátno. V době opulentních filmových gejzírů, plných vesmírných bitev, triků a vizuálních efektů, je Cuarónův film zjevením, jež na dlouho utkví v mysli.

Obyčejná rodina

Přitom je to „jen“ prostý záznam obyčejných okamžiků ze života jedné středostavov-ské rodiny, v níž donuceny okolnostmi přebírají otěže ženy. Právě jim skládá režisér hold, neboť je jedním z dětí, které na plátně figurují a které tyto ženy vychovaly. Ženy, jež nesou statečně svůj úděl a které přesto (nebo možná právě proto) muži opouštějí.

Matka, jež bojuje o manžela s milenkou, ale prohrává, a dvě mexické indiánky sloužící v domě. V centru Cuarónovy pozornosti je zejména dramatický osud mladičké Cleo, kterou hraje bravurně neherečka Yalitza Aparicio.

Titul dala filmu čtvrť Roma v Mexico City, kde se až na výjimky film odehrává. To, jak režisér skrze postavy a detaily vypráví a jakým způsobem film graduje, bere dech. Od všedních situací, jako je opakující se rituál úklidu chodby, kterou den co den zanášejí psi výkaly, přes rodinné konflikty až po neklidné vody politického chaosu 70. let, valící se ulicemi.

Zdroj: Youtube

Promluva skrze silných obrazů

Cuarónovi často stačí jednoduchá zkratka a řekne vše - vojáci pochodující za líného odpoledne ulicí, přízračná scéna požáru, kdy smetánka se sektem v ruce přihlíží, jak jej rozčilení mexičtí sloužící hasí, nebo rozbitý hrnek, jehož střepy nevěstí nic dobrého…

Cuarón promlouvá k divákům pomocí silných obrazů a promyšleně pracuje se zvukem i s černobílým vi-zuálem. Ten hraje významnou roli jak v šerosvitu interiérů domu (jehož prázdnota po vystěhování otcových kni-hoven padne symbolicky na všechny) až po emotivní katarzi finále antického rozměru ve vlnách oceánu.

Roma je bez debaty filmem roku a je třeba vidět ji na plátně. O to absurdnější je, že jako film Netflixu cílícího na online diváky má omezené uvedení v kinech. Ale díky i za to!