Na festivalu v Cannes budil ruský snímek o začátcích dvou kultovních kapel z Leningradu zaslouženou pozornost. Jednak kvůli skvělé hudbě a výkonům hlavní herecké trojice, jednak absencí režiséra. Zatímco štáb a herci se zdravili při gala na červeném koberci s diváky a médii, tvůrce sledoval světovou premiéru svého filmu na internetu z Moskvy. Jen na vysvětlenou Serebrennikov patří k dlouhodobým kritikům současné putinovské politiky a už zhruba rok je nucen pobývat kvůli údajnému zneužití státní dotace v domácím vězení.

O to větší furiantství prokázal, když Léto vycházející ze skutečných osudů dvou muzikantů točil na dálku, jen prostřednictvím pokynů asistentům režie na place. Obsazení bylo výhradně v jeho rukou a na plátně skvěle funguje. Film vypráví skrze hudbu příběh dvou mladíků Mika, jehož razantní rockový projev cloumá avantgardní scénou v Leningradě 80. let, a začínajícího zpěváka Viktora Coje, původem odkudsi z východních stepí, kterému starší rocker pomůže na scénu. Příběh pikantně koření vztah obou k jedné dívce Viktorově půvabné přítelkyni Nataše, jež představuje cosi jako zázemí i dráždivou múzu jejich hudebních výbojů.

Režisérovi se podařilo výtečně zachytit náladu undergroundové hudební scény dané doby, v níž se zvolna prosazovali místní následovníci Lou Reeda, Iggyho Popa či Bowieho. A také skrovné soukromé zákulisí aktérů vyznávajících nade vše svobodomyslnost a alternativní životní styl, kde hudba byla vším a láska jedné ženy nejen pro jednoho. V lehce absurdních sekvencích na schvalovačkách připomíná i dobu oficiální cenzury („sovětský rocker musí hledat v lidech to dobré“). Pro doplnění Viktorův osud se krátce po raketovém nástupu na scénu zpečetil při tragické autonehodě. O tom ale už film laděný trochu jinak nevypráví.

Odvážně zvolený černobílý formát dodává příběhu o dvou známých kapelách Kino a Zoopark patřičnou autenticitu, kterou občas dolaďují barevné pasáže a zábavné animované klipy. Film stojí na bravurní práci s dobovými skladbami a výkonech hlavních tří protagonistů jak Tea Yoo v roli Viktora, tak Iriny Staršenbaum a Romana Bilyka (Mike), který je mimochodem podepsán i pod hudební stránkou filmu a aranžmá energií nabitých koncertů před kamerou. Zkrátka ideální letní podívaná nejen do uzavřených kinosálů.

Názorná ukázka, že i z domácího vězení a s nijak zásadním rozpočtem se dá natočit dobrý biják. Stačí silný autentický příběh, cit pro retro a dobovou obrazovou náladu.

Hodnocení Deníku: 80 %