Imamura jako jediný Japonec získal dvakrát Zlatou palmu na festivalu v Cannes nejprve za Baladu o Narajamě, o čtrnáct let později za brilantní snímek Úhoř. „Jeho retrospektiva bude mít rozsah, který dosud v Evropě neměl obdoby. Sehnat kopie některých filmů byl přitom opravdu husarský kousek," říká Robin Shōen Heřman z Česko-japonské společnosti, se kterou Dům kultury v Hodoníně spolupracuje.

Výjimečná možnost vidět díla, na která jinde nenarazíte

Imamuru fascinuje vztah mezi realitou a fikcí ve filmu i v životě, vazby mezi kulturně spoutanou a pudovou složkou osobnosti, reflexe viny, magická role symbolů a řada dalších bytostně univerzálních témat, která dokáže podat s okouzlujícím jemně ironickým nadhledem a kulturním přesahem. Diváci uvidí Imamurovy filmy Uloupená vášeň (1958), Pornografové (1966), Hlubokou touhu božstev (1968), A proč ne! (1981), zmiňovaného Úhoře (1997) a Vlažnou vodu pod červeným mostem (2001).

Další výrazná programová sekce přinese sérii komedií, volně sdružených pod titulem Smích prochází žaludkem. „Určitě z nich pochopíte, jak osudový je vztah Japonců k jídlu, jeho přípravě a podávání třeba i k etiketě proslulých kjótských čajoven s tajuplnými gejšami," přiblížil sérii Řimák.

Kromě Imamury se v Hodoníně představí i režiséři, jako jsou Itami Juzo s filmem Pampeliška, Ogigami Naoko s Brýlemi, Mizuta Nobuo s Maiko-haaaan! a Tokida Takashi s Takeem bubeníkem s Downovým syndromem. Seminář doplní i přednáška Robina Heřmana na téma Poetika Imaury Shoeie a Martina Tirala, který se zaměří na Soudobý japonský film, trendy a témata.