Taťjana Medvecká a Karel Heřmánek hrají v seriálu manžele, kteří se rozhodnou najít sami sebe, ovšem každý zvlášť. Ještě předtím ale musejí najít nové a oddělené bydlení, a tak dočasně cestují po rodinách svých čtyř dětí, které ztvárňují David Máj, Marek Adamczyk, Jan Nedbal a Eva Podzimková. Každý z nich přitom řeší vlastní situace a problémy, které dohromady - kamínek po kamínku - spřádají netuctovou televizní zábavu.

„Asi každý zažil ve své rodině situace, kdy se něco zásadního stane a jednotliví členové začnou žhavit telefony, domlouvat se, řešit, způsobovat nedorozumění a ta následně žehlit nebo ještě více prohlubovat. U Jirsových, našich seriálových hrdinů, je situace o to dramatičtější, že jsou v ní hned čtyři sourozenci a nečekaný rozvod rodičů je zastihne zrovna ve chvíli, kdy si každý z nich řeší své vlastní trable. Je to příběh, kde opravdu každý má své malé nebo větší tajemství, které se během příběhu vyjeví. Hlavními tématy ale zůstávají sounáležitost a láska, protože té je v téhle rodině i přes veškeré její problémy víc než dost,“ představuje Mozaiku kreativní producentka TV Nova Iva K. Jestřábová.

Ženský pohled

Mozaiku natočili podle scénáře Alice Nellis režisérky Jasmina Blaževič a Lenka Wimmerová. „Alice Nellis má mimořádnou autorskou schopnost načítat lidské reakce v mnoha vrstvách a ty pak vepisuje do svých scénářů. Ona vidí, co jiní nevidí a slyší, co jiní neslyší, chodit bosé nohy po plyši, a to pak vtěluje do svých scénářů a my se snažily na to navázat jako režisérky,“ říká režisérka Wimmerová. „Nešetřily jsme citem, v tom to je ženské. Šly jsme na doraz. Chtěly jsme, aby divák cítil to, co cítí postavy,“ doplňuje ji Blaževič.

close Mozaika - Taťjana Medvecká a Jan Nedbal info Zdroj: se svolením Voyo zoom_in Mozaika - Taťjana Medvecká a Jan Nedbal

Na adresu dvou hlavních představitelů nutno dodat, že jde o učitele v důchodu. Ona je duší svobodomyslná umělkyně a on zase mykolog s láskou k cestování. Nejdřív adoptovali jednoho syna, potom druhého. A když už to vypadalo, že je rodina kompletní, narodila se jim nečekaně dvojčata.

O postavách

Nejstarší Richard (David Máj) je nejzodpovědnější, má úspěšnou autodílnu a s manželkou Bělou (Martha Issová) se marně pokoušejí o dítě. David (Marek Adamczyk) má kapelu a je tak trochu zastydlý rocker. Pracuje v bistru a bratrově autodílně a je notoricky nezodpovědný. Lucie (Kristýna Ryška) s ním má tři děti – patnáctiletou Anču (Sophie Šporclová), sedmiletého Tondu a tříletou Adélku – a pracuje jako kosmetička. Oba jsou unavení životem a rodičovstvím, přičemž z nich samotných už jim moc nezbylo, a tak hledají cestu ven. Michal (Jan Nedbal) žije už tři roky s Vojtou (Tomáš Drápela) a společně se starají o velký statek. Poslední z rodiny je Madla, Michalovo dvojče, která je nejpotrhlejší a nejméně usazená ze všech dětí rodiny Jirsových. Pracuje jako učitelka výtvarné výchovy na místní zušce. Roky chodí s Igorem, ale jejich vztah se nikam neposouvá. Dohromady to všechno dává slušnou mozaiku příběhů, které jsou divákovi nabídnuty způsobem, který je srozumitelný každému. Všichni – ať už ve vlastní rodině, nebo v sousedství – prostě řešíme podobné věci.

Řekli o Mozaice:

Herečka Taťjana Medvecká

close Taťjana Medvecká info Zdroj: Profimedia zoom_in Taťjana Medvecká „Hraju Helenu. Je to aktivní, otevřená bytost, která miluje svou rodinu a chce žít v pravdě. Aspoň na stará kolena. A právě tahle někdy možná až zbrklá upřímnost mi na ní byla sympatická. Co se týče výzev, které Helenu čekají, nemá o ně nouzi. Jsou to jednak komplikované rodinné vztahy jejich dětí – těch vlastních i těch osvojených. Principiálně mezi nimi nedělá žádné rozdíly. Rozvést se po dlouholetém manželství bere jako restart svého života. Za celé půlroční natáčení si nevzpomínám na jedinou krizovou situaci. Všechny ‚moje děti‘ byly báječné – skvělí herečtí kolegové a parťáci. Takže když zavřu oči, vybaví se mi věčně rozesmátý a halasný Marek Adamczyk, David Máj – ten se chechtá spíš do sebe a nalévá si při tom čaj z termosky, Honza Nedbal se svým šibalským pohledem je vlastně velice křehký. Během natáčení přetrpěl operaci slepého střeva a měl i ošklivě poraněnou ruku. No a moje jediná dcera Evička Podzimková s podmanivýma očima přináší na plac velikou krabici s vlčnovskými vdolečky a nádherně se při tom směje. Tak takhle na ty svoje děti vzpomínám. A na adresu seriálového muže musím potvrdit, že jsme se léta míjeli. Ale práce s ním byla velice zábavná, Karel je skvělý vypravěč s velkým smyslem pro humor. Takže mi vlastně bylo líto, že nám scénář předepisoval náš vztah jako vyprázdněný, místy až konfliktní. Tu zábavu si holt užíval někdo jiný.“


Scenáristka Alice Nellis

close Předání cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) Český lev: Alice Nellis info Zdroj: ČTK zoom_in Předání cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) Český lev: Alice Nellis „Napsat sama scénář pro šestnáctidílný seriál je samozřejmě výzva, ale samotný formát seriálu je pro mě, jako scénáristu, naopak skoro příjemnější než film. Mám ráda postavy, které jsou propracované, mění se, ve světě kolem sebe se postupně hledají. Je to něco, co seriál dovoluje lépe než film. S formou seriálu jsem se poprvé setkala nikoliv jako scenáristka, ale jako režisérka, když jsem spolu s Ivanem Zachariášem režírovala seriál Pustina. A ta radost z toho, že člověk si příběh a postavy může užít na takto velké ploše, mě fascinovala. U Mozaiky jsem začínala jednoduchou premisou, jak by to asi vypadalo, kdyby se dva postarší manželé rozhodli putovat po domácnostech svých dětí a díky tomu se tyto dvě generace začaly nanovo poznávat, nyní již zcela z jiných pozic. A kdyby se postupně začalo ukazovat, že rodina, která na první pohled působí skoro jako svatá, možná zase tak svatá není.“