Zuzana Bydžovská, rodačka z Mostu, debutovala před kamerou již jako jedenáctiletá, kdy se objevila v dětském snímku režisérky Věry Plívové-Šimkové Přijela k nám pouť. Sice si v něm nezahrála přímo hlavní roli, která připadla stejným dílem Renatě Maškové s Yvettou Kornovou (mnozí si jistě vzpomenou na jejich slavný duet zpívaný na kolotoči „Žluťásku“), i tak ale vzbudila pozornost.

Rozjívená léta

Věra Plívová-Šimková jí o čtyři roky později nabídla i roli v rodinném filmu Jak se točí Rozmarýny. A další nabídky se začaly hrnout. Známá je například komedie Ten svetr si nesvlíkej, v níž se Zuzana Bydžovská znovu setkala s Miroslavem Vladykou, kterého znala už z filmu Přijela k nám pouť.

Herec Jiří Hána
Jiří Hána: Od Specialistů k roli psychiatra v Ungeltu

Z dalších lze zmínit Jestli jednou odejdu nebo Případ platfus z roku 1985. V této hořké komedii, k níž napsal scénář Zdeněk Svěrák a režíroval ji František Filip, ztvárnila začínající právničku, která znovu pomohla získat lidskou důstojnost učiteli Moutelíkovi v podání Vlastimila Brodského. Z rolí ne zrovna poslušných a rozjívených dcer se tady přerodila do představitelky složitějších charakterních úloh.

Seriály: Pitaval i Sváťa Kuřátko

V osmdesátých letech se Bydžovská začala hojně objevovati v seriálech. Hrála napříkladv Malém pitavalu z velkého města, v Tisícročnévčele nebo v populárních Rozpacích kuchaře Svatoplukav hlavní roli s JosefemDvořákem coby Sváťou Kuřátkem.

V devadesátých letechpak byla součástí legendárního seriálu Hospoda, v němž se ujala úlohy servírky Mařky, následně jsme jimohli vídat v Hotelu Herbich po boku Miroslava Donutila a Jana Hartla. V novém tisíciletí ztvárnila nevlastní dceru sedláka a vesnického aristokrata Josefa Hraběte v podání Josefa Abrháma v seriálu Jaroslava Brabce Hraběnky, učitelku zeměpisu a chemie v Gymplu s (r)učením omezeným či doktorku Maškovou v Modrém kódu.

Pohádkové role

Postavy princezen Zuzanu Bydžovskou minuly (až na tu v pohádce O houbovém Kubovi a princi Jakubovi). I tak má hned několik hereckých zářezů v pohádkových příbězích, v nichž ztvárnila spíše prosté ženy či nejrůznější kořenářky či ježibaby.

Divákům utkvěla třeba jako kovářka v pohádce Jitky Němcové Křišťálek meč, máma v pohádce Nebe a Vince, komorná v Nepovedeném kouzelníkovi, polednice v Prušinovského „hipsteřině“ Kdyby byly ryby nebo čarodějnice ve filmu režisérky Alice Nellis Sedmero krkavců.

Spolupráce s Nellis

Se zmíněnou režisérkou natočila herečka hned několik povedených snímků. Kromě již zmíněného jsou jimi Mamas & Papas, Perfect Days – i ženy mají své dny, Andělé všedního dne či Revival. V této hudební komedii o životních kotrmelcích členů kapely Smoke, takových českých Rolling Stones, si zahrála partnerku kytaristy Karla v podání Miroslava Krobota.

Herec Štěpán Benoni jako strážce NPŠ.
Záchranář z Ordinace stráží Šumavu. Byl to můj sen, říká Štěpán Benoni

Coby obávaná Yvonne, která vyznává východní nauky, new age i esoteriku a svého Karla stíhá na každém kroku, však narazí na urputnou snahu přátel svého muže znovuobnovit rockovou kapelu. „Miroslav Krobot mě režíroval v představení v Národním divadle, mám ho ráda. Na chviličku jsem si doopravdy myslela, že je můj manžel,“ uvedla herečka na adresu filmu Revival. Spolupráci s Alicí Nellis si jinak velmi pochvaluje. „Poprvé jsme se setkaly při práci na představení Lidský hlas v Černé labuti. Mám ji v úctě a v důvěře. Jsem šťastná, že se můžeme občas potkat při práci,“ doplnila herečka.

Od filmu k divadlu

Vedle dalších filmových rolí Zuzany Bydžovské, jako je Lída z romantiky Jaromila Jireše Helimadoe, Miluška z taktéž Jirešova Učitele tance, matka Kocourková z Vorlova Gymplu i Vejšky, Alice ze Zelenkových Příběhů obyčejného šílenství, Marie z Venkovského učitele Bohdana Slámy, maminka Jana Palacha z filmu Roberta Sedláčka či Šímová ze snímku Petra Nikolaeva Lidice, jsou výrazné i ty divadelní.

Mnohé z nich herečka vytvořila v pražském Divadle Na zábradlí, v Národním divadle, v divadle Ungelt či Kalich. V posledně zmíněném ji můžeme vidět třeba v inscenaci Už nikdy sám!, jež nabízí netradiční řešení samoty (účinkuje v ní s Josefem Poláškem a Pavlem Liškou), nebo v Baronkách, kde je jí spoluhráčkou Eva Holubová.