Navzdory mimořádné situaci v loňském roce stihlo premiéru 40 celovečerních českých filmů, dvě proběhly online (Alchymická pec a FREM). Návštěvnost v kinech klesla o více než 65 procent oproti roku 2019. Připomeňme, že poprvé dostihl lockdown kina 10. března a trval dva měsíce, poté se sály znovu otevřely 11. května. K dalšímu uzavření došlo 12. října a trvá dosud.

Zlatá pro Klusáka

Absolutní jedničkou, o kterou byl zájem i v době lockdownu v rámci programu Moje kino Live, se stal zmíněný dokument V síti. Originálně natočené svědectví o tom, jak fungují sexuální predátoři na internetu lovící mladičké oběti, se zjevně trefilo do společenské nálady. Otázka „A nevadí ti, že je mi dvanáct?“ se zapsala do pomyslného registru mrazivých filmových hlášek.

Legendární Jaroslav Marvan. Poutání na magazín Víkend.
Legendární Jaroslav Marvan. Rozporuplný perfekcionista

Číslo návštěvnosti by bezpochyby bylo vyšší, karanténa zastavila film prakticky hned po premiéře, takže se film ani nedostal na plánovaná turné po školách. Přesto na něj diváci nezapomněli. Do kin se vrátil v období mezi květnem a září. Jeho význam umocnil bezesporu i fakt, že pandemie uvěznila řadu lidí včetně teenagerů v izolaci a společníkem se staly především monitory a obrazovky televizí. Riziko ohrožení na sítích patrně vzrostlo.

Tenet pohořel, bodovaly české komedie

Vzhledem k absenci očekávaných amerických hitů typu nové bondovky, Wonder Woman a Černé vdovy (promítal se jen Tenet a několik animáků) logicky sbíraly body české filmy. Druhou příčku tak ovládla komedie Příliš osobní známost s dámským triem Petrou Hřebíčkovou, Tatianou Dykovou aEliškou Balzerovou. Na třetím místě se delší čas držel Šarlatán, nakonec jej ale vinařská hříčka 3bobule odsunula na pozici čtvrtou.

Do první desítky se dostal ještě Chlap na střídačku s Jiřím Langmajerem a Šťastný nový rok natočený v Tatrách. Domácí komedie, jakkoli prostinké, opět bodovaly u diváků nejvíce.

Dobře si vedl i Havel Slávka Horáka, tomu patří jedenácté místo se 153 tisíci diváky. Trumfl dokonce americkou sci-fi Christophera Nolana Tenet, která zůstala o pozici za ním. Zájem byl také o Bábovky a Vlastníky, ženský film podle předlohy Radky Třeštíkové vidělo 144 tisíc diváků, hořkou komedii Jiřího Havelky o 14 tisíc lidí méně. Velký zájem o ni byl během projekcí v autokinech.

Dokumenty měly smůlu

Kinaři dávali s vyhlídkou na bídné ekonomické výsledky přednost hraným filmům, řada domácích dokumentů tak nedosáhla ani na hranici tisíce diváků: Pouť krkonošská, Na krev, Postiženi muzikou. Jiné musely kvůli druhému lockdownu sály opustit, sotva do nich vkročily – to je případ sociálně podnětného dokumentu Kiruna – překrásný nový svět nebo Svět podle Muchy.

Liga spravedlnosti
Nová Liga spravedlnosti míří na HBO Max. Uvidí ji i čeští diváci

Navzdory těmto číslům se nicméně opět potvrdilo, že českému dokumentu se kvalitativně daří lépe než filmu hranému. A také, že si svou úroveň a zájem zahraničí drží animovaný film. Radost v kinech letos udělala dětem i rodičům chytrá a zábavná série Mlsné medvědí příběhy. Poslední roky o sobě dávají výrazně vědět i tvůrci krátkých snímků, ostatně animovaný Sh_t Happens je ve výběru do oscarového klání.

Nikdo teď nedokáže říct, kdy se kina znovu otevřou, u mnohých filmů lze ale předpokládat, že se na plátna nejspíš znovu vrátí. Přejme jim i kinařům, aby tak učinili i diváci.