Nebýt natahovaného konce, respektive několika konců, a stylové nevyváženosti, chtělo by se říci: další komedie, jež má šanci stát se hitem. Na rozdíl od Vesničky střediskové (které se chtěli tvůrci dle svých ambic přiblížit) ale nemá takovou lehkost. Ostatně, autorův pohled na dnešní vesnici je o poznání méně laskavý, než jaký měl svého času Zdeněk Svěrák. V Epsteinově obci, kam přijíždí vypečení podvodníci tahat z obyvatel peníze, se totiž pod slupkou pivního smíchu a ochoty skrývá i pěkná zášť, nepřejícnost a čecháčkovská snaha vytřískat, co se dá a ožulit přitom druhého.

Svérázní obyvatelé vesnice


To nejlepší na Signálu jsou svérázné typy, kterými Epstein film zabydlel: posmutnělý hostinský v podání Bolka Polívky, jeho pragmatická půvabná dcera, mírně zahořklý bývalý fyzik, buranský farmář či vypočítavý starosta. Společnost dobrých herců je přesvědčivě oživila – ať je to Vojtěch Dyk se svým sebevědomým floutkem, jeho upřímnější a poctivější parťák Kryštofa Hádka, fyzik alias Jiří Menzel (jako režisér Vesničky obsazený zjevně trochu symbolicky), starosta Norberta Lichého, Kateřina Winterová ve výtečné kreaci submisivní farmářovy manželky nebo Karel Roden v mile netypické roli arogantního farmáře.

Tomáš Řehořek s kameramanem Tomášem Syslem filmu dopřáli i potřebné žánrové obrázky, jež dotvářejí adekvátní náladu – ranní momentky s traktorem a tlampačem, venkovský ráz líně tekoucího času s mouchou na zácloně, mravenci v lese či pohledy na tichou okolní krajinu.

Žánrová nerozhodnost


To horší na filmu je jistá žánrová nerozhodnost – tvůrci chvíli baví situačním humorem a barvitostí vděčných figurek, chvíli se tváří moralisticky vážně, až dramaticky. Na komedii je tu málo vtipných dialogů a gagů, na hlubší výpověď snaha hrdiny shazovat a vysmívat se jejich pošetilosti. Klopotné finále, jež trvá déle, než žánr unese, filmu také nepomáhá. Chtělo to tvrdší dramaturgickou ruku.


A tak je na Signálu asi nejvíc cenné to, jak přesvědčivě se chopili herci dobře napsaných postav, a pak některé mimořádně vydařené scény (vesnická tancovačka, přednáška o vysílači, Rodenovo finále v mlžném ránu nebo závod motorek). A také Epsteinova upřímná snaha podívat se na českou vesnici z jiného úhlu pohledu. Z lecčeho na plátně totiž docela trefně mrazí.