Svobodomyslná Alžběta Bavorská, jež se nezkrotnou povahou, intelektem i půvabem vymykala dobovým standardům i očekáváním císařského dvora, provokuje filmaře od 50. let minulého století. A evidentně má stále svoji magii. V poslední době nejspíš živenou i společenským trendem, jenž přeje aktivním ženám napříč profesemi, film nevyjímaje. Není to ani dva roky, co se Sissi stala hrdinkou šestidílné série Netflixu (Císařovna), teď okupuje pro změnu filmové plátno ve snímku Korzet.

Sissi jako stigma

Je zajímavé sledovat, jakými proměnami její obraz v čase prochází a co z jejího příběhu a charakteru filmaři či filmařky akcentují. V jednom z nejznámějších děl, třídílné rakouské sérii s první částí Sissi (1955), která je dodnes diváckou senzací v německy mluvících regionech, má hrdinka prakticky jediný úkol. Trochu sice zlobí, ale jinak plní roli půvabné princezny v romantické pohádce. Snímek ohromuje výpravností, lokacemi a velkorysými kostýmy, mnoho historických faktů se tu ale nedozvíme. Projekt byl cílen na poválečné publikum, které u něj mělo především relaxovat.

Sissi v roce 1867. Byla mimořádně krásná, kromě dlouhých vlasů na ní lidé obdivovali čistou pleť a vysokou štíhlou postavu.
Císařovna Sissi: Fackovala služky, měla tetování a manželovi schválila milenku

Romy Schneiderová, kterou role proslavila, později přiznávala, že natáčení se místy blížilo martýriu. Bavorská princezna byla pověstná délkou svých bohatých vlasů, jejichž úprava zabrala i několik hodin, herečka proto nosila speciální paruky. Některé vážily přes šest kilogramů a Romy kvůli tomu trpěla velkými bolestmi hlavy.

Romy Scheiderová na svou Sissi s velkým nadšením nevzpomínala (vlevo)Romy Scheiderová na svou Sissi s velkým nadšením nevzpomínala (vlevo)Zdroj: se svolením Midofilm

Stigma slavné postavy navíc herečku na dlouho v kariéře poznamenalo, řada diváků i filmařů si ji spojovala hlavně s ní. Byl to důvod, proč odmítla natáčení čtvrtého filmu spojené s honorářem několika milionů marek. Jako Sissi se vrátila až v roce 1972 - díky režiséru Luchinu Viscontimu, který dal ve svém filmu Ludvík Bavorský císařovně psychologicky vrstevnatější podobu.

Císařovna v blátě

V půli 90. let dostala manželka Franze Josefa II. i animovanou tvář – v koprodukčním kanadsko-francouzsko-italském seriálu Princezna Sissi, který patří k jednomu z mála poctivých projektů kanálu FoxKids (posléze Jetix). Sissi je tu opět hlavně za romantickou princeznu, nicméně vykazuje větší dávku kuráže a pro seznámení dětí s touto historickou postavou je ideální hrdinkou.

Arcivévodkyně Žofie Frederika, první dítě císaře Františka Josefa I. a císařovny Alžběty Bavorské zvané Sisi, zemřela ve dvou letech pravděpodobně na střevní infekci. Sisi se po smrti dcery psychicky zhroutila
Sisi pro svou dceru nesměla vybrat ani jméno. Později ji vinili z dívčiny smrti

Tvůrci série Císařovna natočené pro Netflix (2022) se pustili do tématu odvážněji. Autorka a showrunnerka projektu Katharina Eyssenová nápaditě kombinuje historii s moderními motivy. Sissi, prohánějící se na koni lesem a adresující nápadníkovi Franzu Josefovi II. uštěpačné poznámky, vychází z historických faktů.

Devrim Lingnau (uprostřed) si zahrála Sissi v seriálu CísařovnaDevrim Lingnau (uprostřed) si zahrála Sissi v seriálu CísařovnaZdroj: se svolením Netflix

Ukazuje ale také, jak i vzpurnou princeznu (hraje ji Devrim Lingnau) může přepadnout láska a jak je odhodlána – coby moderní žena - o ni bojovat. Činí tak s černým humorem i s vědomím vysávajícího intrikánského prostředí vídeňského dvora. Ctí historické kontexty a detaily, nebojí se ale posadit svou hrdinku v negližé do říčního bláta, když to o ní něco vypovídá.

Vztyčený prostředník

Nyní je v kinech již zmíněný Korzet, zatím nejodvážnější a nejosobitější pohled na Sissi. Autorkou i režisérkou je opět žena, Němka Marie Kreutzerová, jež představila film loni v Cannes. Exceluje v něm Vicky Kriepsová, jež si po právu odvezla z festivalu hereckou cenu.

Sissi tu zastihujeme jako čerstvou čtyřicátnici. Aby obstála jako proslulá módní ikona, nechává se den co den poutat do úzkého korzetu, který tu má zároveň symbolický význam. Odráží pocit tísně a osamění v dané realitě, ve vztahu s manželem i okleštěnou možností osobní svobody a volby.

Zdroj: Youtube

Sissi tu víc než kdekoli jinde revoltuje. Pohybuje se v historických kulisách, ale kouří, má moderní brýle a když už se zdvořilé dvorní žvásty nedají vydržet, odchází středem a „fakuje“ zdviženým prostředníčkem celý dvůr. Finální scéna ovšem patří k jedněm z nejkrásnějších, jaké kdy tvůrci silné hrdince dopřáli. Alžbětu Bavorskou by bezpochyby okouzlila.