Zbrusu nové hrdiny „postižené“ věkem a dobou, respektive sociálními sítěmi, teď přivádí na scénu komedie scenáristy Petra Kolečka a režiséra Martina Knoppa Bajkeři. Bratři Jakub a David utrácejí s kamarádem Sašou spoustu času ve světě Facebooku. Jako typičtí představitelé své generace realizují vztahy vesměs jen skrze chaty s virtuálními dívkami, které nikdy neviděli, zhlížejí se v pomyslném úspěchu na YouTube a největší drama je pro ně vybitý mobil a nefunkční wifi.

Teprve když na nátlak rodičů vyrazí pod dozorem Davidovy půvabné „macechy“ na dvousetkilometrový cyklovýlet přírodou, potkají se konečně s životem… V hlavních rolích uvidíme Adama Mišíka, Jana Komínka, Vojtěcha Machutu a Hanu Vagnerovou.

Svým laděním navazují Bajkeři na starší úspěšné snímky o teenagerech a s teenagery, jejichž štafetu načali Snowboarďáci. Jejich tvůrčí tým složený z režiséra Karla Janáka a herců Jiřího Mádla a Vojty Kotka se stal na dlouho úspěšnou obchodní značkou přinášející zisk prakticky kdekoliv. Až to časem mladým hercům nebylo milé.

Fanynky už neječí
„Na ulici mě poznává čím dál víc lidí, ale šílí jich mnohem míň. Fanynky už neječí, jenom se za mnou ohlížejí a usmívají se. Na ulici sice neřvou, ale když mě vidí na nějaké akci, tak si občas ještě pěkně zakřičí,“ shrnul to Jiří Mádl v roce 2005 po premiéře filmu Rafťáci, kteří byli obdobou Snowboarďáků, ale měli letní kulisy.

Kotek a Mádl hráli kamarády, jedoucí na vodu s příslibem dívčí společnosti a pikantních dobrodružství. Oba se vrátili ještě v komedii Ro(c)k podvraťáků, pak se ale rozhodli vystoupit ze škatulky bavících a „balících“ studentů a začali se kromě herectví věnovat i vlastním režijním projektům.

Gympl a děti noci
S úspěchem „teen komedií“ se pokusily svézt také Experti a Panic je nanic, ty ale skončily s nevalnými výsledky. Většina těchto filmů se nese v komediální rovině a odráží míru ambic českých filmařů, kteří chtějí diváky hlavně bavit. Mrazivosti filmů, jako byly německý My děti ze stanice Zoo či americká Juno, kde na sebe poprvé upozornila skvělá Ellen Page, domácí produkce až na pár čestných výjimek nedosahuje.

Zmiňme aspoň tři: Pusinky Karin Babinské, kde trojice dívek po neuskutečněné cestě do Nizozemska hledá každá po svém vlastní identitu, nebo Děti noci Michaely Pavlátové, kde dostal Jiří Mádl šanci dokázat, že jeho rejstřík je bohatší než jen „snow-boarďácký“. Stejně jako v Gymplu Tomáše Vorla, jenž byl poctivým pokusem nahlédnout optikou drsného humoru do života pražských gymnazistů. Poodkryl mimo jiné zákulisí těch, již nacházejí revoltu vůči společnosti a autoritám, které neuznávají, v malbě graffiti.

„Byl to nejpestřejší úkol, který mi do té doby kdo dal,“ řekl o své účasti v Gymplu Mádl. „Právě tenhle film byl po herecké stránce zlomem v mé kariéře. Při práci na něm jsem si začal mnohem víc věřit a mít herectví opravdu rád. Probudil to ve mně jednoznačně Tomáš Vorel.“ V průběhu času se oba někdejší idoly fanynek přesunuly na druhou stranu kamery a natočily „své“ pohledy na mladé Vojta Kotek horskou Padesátku a Mádl Pojedeme k moři. Uvidíme, jak si povedou v kinech Bajkeři, své publikum si nejspíš najdou.