Přestože Berlinale je, jako každá světová přehlídka, místem hlavně pro nové festivalové snímky (někdy zaslouženě přezdívané „divné“), diváky potěšil i výběr filmů slavného režiséra, cosi jako Best of Spielberg. Vyprodané byly E.T. mimozemšťan, Most špionů, Schindlerův seznam i filmařova letošní novinka Fabelmanovi, inspirovaná Spielbergovými osobními vzpomínkami. „Dlouho jsem k tomuto filmu sbíral odvahu,“ přiznal na setkání s novináři režisér.

Na festivalu dostal čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo. „Moje máma, která vedla restauraci v Los Angeles, mi dlouho říkala – Steve, kdy konečně natočíš film o naší rodině? Dala jsem ti tolik skvělého materiálu! Kdy ho konečně využiješ? Měla pravdu, neznám jinou ženu, která by jako ona slavila život každý den. Musím říct, že Michelle Williamsová ji v mém filmu hraje naprosto přesně,“ popsal. Připomněl také, že cenu dostal v den šestého výročí matčina úmrtí.
Fabelmanovi se zrodili ze strachu
Kuráž k filmu nakonec našel během pandemie. „Byl to těžký čas pro nás všechny. I já měl strach a prožíval – zavřený v domě s manželkou a dcerou - různé úzkosti. A tehdy jsem si řekl, že je ta správná doba pro Fabelmanovy. Měl jsem spoustu času, luxus, jaký předtím neměl žádný můj film,“ svěřil se režisér.
Dodal, že rodinný příběhnosil po celý život v hlavě a v každém předchozím filmu se nějaký kousek z něho objevil. „Všechny mé filmy jsou tak vlastně do jisté míry osobní, řada z nich je o nějaké rodině. Ale až Fabelmanovi skutečně vycházejí z mé nejhlubší paměti a vlastních zkušeností, z té úchvatné bitvy mezi uměním a rodinou.“
Mladé nevyhazuju
K začínajícím filmařům prý bývá režisér laskavý a chápavý. „Neříkám jim: vypadni z mého kanclu!“ vysvětlil se smíchem a s odkazem na filmovou scénu, kdy jde mladičký Fabelman, Spielbergovo alter ego, na radu za svým idolem – drsným Johnem Fordem. „Byl to tenkrát intenzivní pocit, potily se mi ruce a nemohl jsem najít odvahu, i když jsem ho nutně potřeboval vidět. Pamatuji si, že jsem několikrát obešel čtvrť, než jsem se odhodlal vejít do domu,“ vzpomínal režisér.

Když dnes žádají mladí o radu jeho, říká něco jiného. „Mezi mnou a Fordem je velký rozdíl. On byl silácký od přírody. A báli se ho i jiní, nejen já. Mám jinou povahu, a tak bývám k začínajícím tvůrcům vlídný,“ usmíval se Spielberg. „Mé rady se netýkají ani tak toho, jak dělat zajímavé záběry, ale spíše toho, jak rozpoznat zajímavou látku a jak vyprávět příběhy. Dnes je tolik zajímavých filmařů a postupů. Sám se pořád učím. A musím přiznat, že víc mě inspirují mladí než většina těch, kteří točili svá díla v 80. a 90. letech. Protože dnešní mladí dělají krásně drzé, provokativní projekty,“ dodal.
Čeká mě Napoleon
Pokud jde o okouzlení filmem, o němž vypráví ve filmu Fabelmanovi, nic se na něm prý v jeho životě nezměnilo. „Je to stále totéž, jako když jsem v klukovském věku zíral s otevřenou pusou na srážku vlaku na filmovém plátně. Film má pro mě i dnes, po tolika letech, věčnou magii,“ potvrdil filmař.
Nový film je prý zatím v nedohlednu. „Je to úžasný a zároveň strašný pocit. Prostě netušíte. Mám už zase po pandemii nad svým životem kontrolu. Potřebuji natáčet, miluju to a těším se, že do konce roku něco vymyslím,“ přiznal Spielberg.

Připustil, že byl osloven kvůli dlouho zvažované sérii o Napoleonovi pro HBO. Scénář napsal už před lety jeho někdejší kolega a přítel Stanley Kubrick (zemřel v roce 1999), jeho manželka Christiane a její bratr Jan Harlan se nyní snaží projekt oživit. „Vypadá to na velkou produkci, jež vychází ze Stanleyho původního textu, který by měl mít ve finále sedm dílů. Takže teď mě zaměstnává Napoleon,“ konstatoval.