Burton se narodil a vyrůstal v Burbanku, části Los Angeles, v níž sídlily ateliéry několika filmových společností. Mezi nimi nechyběl Walt Disney, do kterého pozdější superstar nastoupila v jednadvaceti letech po absolvování Kalifornského institutu umění.

V roce 1981 se jako výtvarník podílel na filmu Liška a pes, kde pracoval především na scénách s malým lišákem. Tento motiv od té doby osobně nenáviděl.

Mrtví, duchové a děti

Již o rok později natočil krátký animovaný film Vincent, který se stal zlomovým bodem jeho kariéry. Černobílý loutkový kraťas je poctou hororovému herci Vincentu Priceovi, který snímek osobně namluvil. Snímek se stal senzací a Burtonovi otevřel dveře k další práci. Tou se stal středometrážní snímek Fran-kenweenie o chlapci, který svého pejska miluje natolik, že jej neváhá vzkřísit z mrtvých.

Výběr z dílaFrankenweenie
Batman a Batman se vrací
Střihoruký Edward
Ed Wood
Velká ryba
Mrtvá nevěsta Tima Burtona
Karlík a továrna na čokoládu
Alenka v říši divů

Vincent i Frankenweenie ukázaly směr, kterým se Burton ve filmu chtěl vydat. Nic bizarní mu nebylo cizí, témata jako smrt, duchové, osobní démoni, to vše klidně ve spojení s dětskými hrdiny, byly na běžném pořádku. Dnes by to asi neprošlo, v polovině osmdesátých let, kdy uspěl Michael Jackson s Thrillerem i díky skvělému videoklipu, se ale díky tomu Burtonovi otevřely brány Hollywoodu.

Outsideři

Prvním velkým filmem se stala podivná komedie Pee-Weeho velké dobrodružství. Hlavní postavou byl přerostlý kluk žijící ve vlastním světě, jejž musí opustit, protože mu někdo ukradl požární kolo. Vydává se proto na cestu, při níž potkává celou řadu podivínů, mnohdy zvláštnějších, než je on sám.

Pee-Wee definitivně stvrdil Burtonovu kariéru. Bude točit snímky o outsiderech, nepochopených bláznech, kteří jsou příliš křehcí na to, aby uměli čelit okolnímu světu.

Potvrdila to perfektní komedie Beetlejuice, která si i díky perfektním trikům vydobyla kultovní status.

Komerční úspěch

Beetlejuice byla však jen předehrou pro několik hitů, které výtvarníka vystřelily mezi nejžádanější režiséry Hollywoodu. Platí to pro první dva díly ságy Batman, které byly v Burtonově podání nesmírně temné, ale také bláznivé (především Joker v podání Jacka Nicholsona a Tučňák Dannyho DeVita). Snímky uspěly u kritiky i diváků, první dokonce získal Oscara za výpravu.

Legendárním se stal další Burtonův outsider Střihoruký Edward. Ten byl zároveň první spoluprací velkého režiséra s ideálním představitelem jeho bláznivých představ Johnnym Deppem.

Temná pohádka Střihoruký Edward patří k nejkrásnějším filmům devadesátých let a totéž platí také pro zcela netradiční Burtonův film Ed Wood, za kterého si Burton zasloužil nominaci na Oscara. Ten mu dodnes v režijní kategorii chybí, byl pouze dvakrát nominován za animované filmy Mrtvá nevěsta a celovečerní verzi Frankenweenieho.

Tim Burton má na svém kontě v současnosti spoustu hitů, spolupráci s největšími studii a zůstává také výtvarníkem. Jeho pražská výstava se před pár lety stala ohromným hitem. Doufejme, že jeho talent bude jen kvést.