Detektiv dává sbohem velkoměstu

Jako pražský elitní kriminalista z oddělení vražd dává coby Petr Kraj ze zdravotních důvodů sbohem velkoměstu a usazuje se na chátrající faře po svém strýci. Na zdánlivě poklidném venkově si ale připadá opuštěný stejně jako osamělý strom za vesnicí, ke kterému ho vážou vzpomínky z dětství. Jeho návrat ke kořenům není v žádném ohledu snadný, ale postupně také propadne nostalgické atmosféře a tajemným půvabům venkova. Navíc potkává i nové kolegy z okresního oddělení, kteří se díky němu dostanou k vyšetřování spletitých případů sériových vražd a získají příležitost k profesnímu i osobnímu růstu. Plachá Naďa Hamplová (Kristýna Nováková), snaživý Vojta Coufal (Jan Teplý) a bodrý Pepa Sláma (Karel Zima) se vyznají v temných zákoutích svérázného kraje a jsou Petrovi těmi nejlepšími parťáky při objasňování zločinů a oporou ve chvílích, kdy všem nemilosrdně ubíhá drahocenný čas…

„Na natáčení seriálu jsem kývl, protože mě bavil scénář sester Bártů. Líbilo se mi, že v něm mají jednotlivé postavy svůj soukromý život – Petr Kraj samozřejmě také. Navíc jsem byl rád, že se točilo v reálu, moc jsme si to všichni užili," říká Lukáš Vaculík.

Drsná detektivka

Už samotný sestřih, který tvůrci novinářům pustili, dává znát, že Temný Kraj je detektivka, jež se snaží být hodně drsná. Jsou v ní ale i záběry, které do jednotlivých příběhů vnášejí humor, takže – jak pravil generální ředitel FTV Primy Matek Singer – „nemáte pocit, že se musíte jít hned oběsit".

Nositelem onoho humoru je v seriálu už zmíněný Pepa Sláma. „Můj kriminalista je netradiční v tom, že je to zároveň myslivec a pohodář, který ze všeho nejraději sedí v teple kanceláře – pokud možno s nějakým jídlem – a věnuje se svému koníčku, totiž sepisování legend. Je to pro něj někdy důležitější než jet přímo k mordu" vypráví Karel Zima. Zatřásl s ním snad některý konkrétní případ, který s partou kriminalistů vyšetřuje? „Asi těžko bych upřednostňoval jeden, každý má v sobě svou část hrůzy a šílenství," doplňuje.

Obsazení

Vedle už zmíněných se v Temném Kraji objeví i Martin Trnavský (Luboš Bach, kriminalista z pražského oddělení vražd, Petrův dlouholetý kolega, kamarád a parťák), Saša Rašilov (Kryštof Steiner, forenzní psycholog), Jan Novotný (Lojza Hampl, otec Nadi Hamplové, důchodce se sklony k zapíjení problémů v hospodě), Zdena Studénková (Libuše Kvapilová, šéfka pražské kriminálky) či Tereza Kostková (Tereza Coufalová, majitelka venkovské veterinární ambulance).

„Tereza je žena, kterou obestírá tajemství. Úplně všechno o ní nevíme, jen to, že má vtah ke zvířatům a že žije na venkově ráda, netouží po velkém prostoru. Vlastnosti a důvody, které pro to má, se setkávají s těmi, co má i hlavní hrdina Petr – nejsou tedy zdravotního rázu, ale spíš vnitřní. Jsou to duše, které si mají co říct," prozrazuje Kostková.

Režisér Vejdělek hercem

Jednu z postav, zkorumpovaného koronera, ztvárnil v seriálu režisér Jiří Vejdělek (Účastníci zájezdu, Ženy v pokušení či Muži v naději). „Jednou jsme si povídali se sestrami Bártů, Kateřinou a Jitkou, a při té diskusi jsem trošku žertoval, že si myslím, že každý režisér by si měl občas také zahrát, nebo vyzkoušet i jiné profese u filmu, aby věděl, o co jde. Na to konto mi napsaly takovou malou úlohu, ze které se vyklubal koroner, jehož se snažím ztvárnit. Upletl jsem si na sebe bič, ale ony ještě větší," směje se Vejdělek. Jeho role je podle jeho slov strašná. „Jde o nekompetentního, protekčního člověka. Přiznám se, že až seriál vyběhne na obrazovce, budu se možná bát jít po ulici, protože člověk tu postavu najednou ztotožňuje sám se sebou. Je to zvláštní pocit, být tak hrozný. Ne v každém příběhu budu vidět, to bych divákům nemohl dělat," říká.

Nejtěžší prý pro něj bylo mluvit. „Mám asi dvacet logopedických vad, takže už jenom vyslovit ‚koroner' bylo velké cvičení. Když jsem doma repliky své role nacvičoval, tak jsem je křičel, abych hlasově stačil hercům. Sousedi si museli myslet, že se vedle nich přistěhoval nějaký masový vrah, protože slyšeli slova jako – prořízlá krkavice, vykrvácel do pár minut…! Až jsem se divil, že ke mně nevpadla policie a nezatkla mě," líčí se zaujetím svou účast v seriálu Vejdělek.

Do režie ale Jitce Bártů nemluvil. „To by si nedovolil," směje se jedna ze sester (ta druhá je kreativní producentkou Temného Kraje). Při společném psaní scénáře vycházely z příběhů, které se skutečně staly u nás i v zahraničí. „Samozřejmě jsme je literárně upravily a zpracovaly, jde o volnou inspiraci, ale konzultovaly jsme je s odbornými poradci. Bavilo nás, že jsme v nich našly paralely s oněmi pověstmi a strašidelnými legendami, které se váží k venkovu a které známe třeba i ze školy (viz Erbenova Kytice). Vlastně i příběh hlavního hrdiny Petra Kraje je v literárním stylu taková balada, tklivý příběh," dodávají sestry Bártů.