Česká televize seriál s Gabrielem Byrnem vysílala pod názvem V odborné péči. „Klíčové bylo rozhodnutí, že půjde o filmové zpracování, nikoli televizní,“ říká režisér Petr Zelenka, který se střídá v natáčení s Markem Najbrtem a Jaroslavem Fuitem. „Je to perná práce, ale čekal jsem větší ponorku. Štáb je výborný, můžeme si dovolit komfort solidního svícení, zvuku a filmové kameramany.“

Rodena brali Američané hned

Zato casting. „To byl porod,“ nerad vzpomíná Zelenka. „České obsazení měla Kateřina Oujezdská s Markem Najbrtem skoro hned hotové. Jenže podléhalo schválení americké centrály HBO. Měli své představy. Karel Roden prošel hned, Američani ho díky jeho účasti v zahraničních filmech znají. Zato neznali Zuzanu Bydžovskou. Tak jsem jí radši řekl, ať tam vůbec nechodí, bylo mi jasné, že Američanovi by se nelíbila… Bylo to stejné, jako kdybych já měl dělat casting pro finského filmaře Kaurismakiho. Taky bych jako Čech vybíral podle toho, jak si představuju, že by měl vypadat Fin…“

Hrdinou Terapie je psycholog Paul Weston, který přijímá klienty v domácí ordinaci. Každý z jeho půlhodinových dílů je záznamem jednoho sezení. Klienty tvoří mladá lékařka, jež v Paulovi vidí chybějícího otce, gymnastka koketující s myšlenkou na smrt, rozvádějící se manželský pár, voják z Afghánistánu trýzněný pocity viny za smrt jiných lidí. V pátek dochází Paul k terapeutce, s níž se kdysi nerozešel zcela v dobrém.

Dvanáct hodin denně před kamerou

„Vášnivý nebo vášnivej? Váš vztah je velice vášnivej, to zní divně,“ přeříkává si v křesle text Karel Roden. „Řeknu velice vášnivý.“ Sedí v prostorné, komfortně zařízené pracovně, obklopen knihovnami a poličkami s dárky od pacientů, nechybí malá kuchyňka. Kontroluje vše – včetně svých delších vlasů. „Už se mi tady na straně zas sesouvají,“ upozorňuje. V koženém křesle prosedí před kamerou deset až dvanáct hodin. „Je to dost vyčerpávající, musím tu být denně a už jsem dost unavený,“ přiznává. Jakékoli rozptýlení je proto vítáno. Třeba obyčejný i-phone, který si teď od kohosi na place půjčil a s nadšením fouká do jeho mikrofonu. „Netlač tolik na smutek, zkus být víc optimistický, hraná veselost, jo?“ usměrňuje vzápětí režisér jeho další dialog. Na gauči proti Rodenovi sedí Aňa Geislerová a Martin Hofmann a řeší rozbitý vztah. „Je to něco kvalitativně nového a vy nevíte, jak se s tím vypořádat,“ říká Roden alias terapeut. „Chci vás požádat, abyste si to rozmysleli.“ – „Takže podle vás bychom se neměli rozvádět?“ útočí Hofmann. „Víte, že ode mě neuslyšíte Ano nebo Ne,“ opáčí Roden. „Přece musíte mít nějaký názor, chodíme sem už tolik týdnů!“ – reaguje podrážděně Aňa.

Bez humoru? V izraelské verzi byl…

Ačkoli dialogy jsou tu vesměs vážné, Zelenka přiznává, že pár momentů k pousmání se najde. „Scénář jsme si podělili v pěti, já psal hlavně tyhle manžele a dal do toho i něco z vlastního života. Myslím, že to tak dělali i ostatní autoři,“ říká. A dodává: „Americký seriál byl prakticky bez humoru, spíš jsem ho našel v původní izraelské verzi, tam jejich doktor vyhlíží jako takovej milej medvídek…“

Terapie bude mít premiéru na HBO na podzim a uvidíme v ní také Táňu Pauhofovou, Kamilu Magálovou, Tomáše Matonohu či Kláru Melíškovou.