Filmové nebo televizní adaptace slavných videoherních titulů měly dosud jeden zásadní problém - byly to přinejlepším béčkové braky. Přesto si značky jako Resident Evil nebo Mortal Kombat dokázaly vytvořit jistý status kultu, ačkoliv se s každým novým snímkem zdálo, že Hollywood je čím dál bezradnější a hry předělané na filmové plátno jednoduše nefungují.
Vše ale v posledních letech zachránila televizní produkce. Nejdříve Netflix uvedl animované seriály Castlevania (stejnojmenná hra), Arcane (League of Legends) a Cyberpunk: Edgerunners (Cyberpunk 2077), které svou kvalitou daly herním fanouškům naději. A letos stanice HBO ukázala, že i lidmi hrané předělávky mohou být extrémně kvalitní, a to právě díky The Last of Us.

Už od první lednové epizody The Last of Us se seriál producenta a scenáristy Craiga Mazina (Černobyl) a autora původní předlohy Neila Druckmanna ze studia Naughty Dog setkal s velmi vřelou kritikou a odborníci, kteří měli možnost vidět všechny díly s předstihem, se v recenzích shodovali v tom, že se jedná o nejlepší adaptaci videohry v dějinách. V tom s nimi souhlasí i většina fanoušků, jež dříve příběh o Joelovi a Ellie prožila při hraní her na konzolích PlayStation.
Adaptace si kromě toho získala i mnoho dalších příznivců, kteří herní sérii nikdy nehráli. Zatímco první epizodu při jejím uvedení sledovalo zhruba 4,7 milionu diváků, premiéru posledního dílu zhlédlo kolem 8,2 milionu lidí, což je podle serveru IGN asi 75procentní nárůst. HBO dále uvedlo, že prvních šest epizod vidělo v průměru 30,4 milionu diváků a v Evropě a Latinské Americe je historicky nejsledovanějším seriálem na streamovací službě HBO Max.
Nejlepší adaptace videohry
Seriál se nesnažil vytvořit jinou zápletku, ale naopak se držel nalinkovaného děje, což bylo právě jeho nejsilnější stránkou. Některé nejisté události z videohry jen dovyprávěl, případně minimálně upravil jejich vyznění. A ačkoliv hráči věděli, jak každá epizoda skončí, přesto je filmové ztvárnění dokázalo překvapit a udržet si napětí i jejich pozornost. „Při sledování jsem se cítil jinak, než když jsem to hrál. Hudba scénu v nemocnici velmi dokreslila. Byl jsem z toho doslova nesvůj. Tvůrci odvedli neuvěřitelnou práci. Perfektní show,“ napsal jeden z hráčů na svém twitterovém účtu k poslednímu odvysílanému dílu.
Autoři dokázali perfektně vykreslit atmosféru světa, v němž se na dvacet let kvůli šířící se parazitické houbě Cordyceps, která z lidí dělá maso požírající nestvůry, zastavil čas. Tvůrci toho však nedosáhli stejným vzhledem zombie ani totožnými kulisami, oblečením postav či situacemi, v nichž se protagonisté ocitli ve hře, ale skrz brutalitu a nebezpečí, jež na ně číhaly na každém kroku. Neexistuje zde jasně definované dobro a zlo, protože oba tyto protiklady se mění na základě úhlu pohledu, kdy se každá postava stává protagonistou příběhu někoho jiného. Ve většině případů se jedna skupina snaží ochránit své lidi tím, že se například pokusí oloupit druhou, která se samozřejmě brání. Pak umírají něčí otcové, bratři, dcery, vznikají křivdy a honba za pomstou. Nic ale není černé ani bílé.
Oproti videohře nabídl seriál méně akce, což je ale pochopitelné, protože i posláním předlohy bylo ukázat, že zabíjení dalších lidí je opravdu krajní možnost. Když však ke vraždě došlo, divákovi i hráči se naskytl obraz drastického činu, který těžce nese pachatel i oběť. Nebylo to ovšem jen vraždění, co mohlo v divácích zanechat emocionální stopu, ale třeba i pohled na to, jak těžké musí být, když se přeživší apokalypsy snaží žít „normální“ život. Není pro ně jednoduché budovat i milovat, když jsou zásoby omezené a těžko získatelné a pořád hrozí, že nepřežijí do druhého dne.
V neposlední řadě seriál poskytl divákům i takzvaný fan servis. Zaryté fanoušky videohry mohly potěšit známé tváře či detaily. Například v druhé epizodě se objevil záběr na kufr s nálepkou loga herního studia Naughty Dog, vývojářů her The Last of Us. Dále si zde pak i zahráli herci a herečky z videohry. Třeba Troy Baker, který propůjčil hlas hernímu Joelovi, si střihl vedlejší roli v osmé epizodě jako James, pravá ruka Davida. A Ashley Johnsonová, jež ve hře ztvárnila Ellie, se v seriálu představila jako její matka.
Pokračování příště
Objevily se ovšem i fanouškovské ohlasy, podle nichž právě upozadění houbou nakažených lidí, a tím úbytek akčních scén, zhoršilo výklad celého příběhu i toho, co se ve fiktivním světě děje. „V rámci epizod, na které jsme se soustředili, jsme zdůraznili zejména sílu vztahů. Snažili jsme se ale taky uplatnit akční momenty,“ citoval server IGN slova Craiga Mazina na tiskové konferenci před závěrečným dílem první série. „Chtěli jsme se vyhnout repetitivním okamžikům. Koneckonců divákovi musíme poskytnout soustředěnější a účelnější zážitek,“ dodal.

To ovšem neznamená, že by tvůrci kritice nenaslouchali. Mazin odhalil, že v další řadě, která bude adaptací druhého dílu stejnojmenné videohry, se nejspíš objeví víc infikovaných jedinců. „Občas jsme se museli rozhodnout, jak budeme zombie prezentovat. Myslím si, že to budeme řešit od série k sérii. Je tedy možné, že později bude nakažených mnohem víc, stejně tak i různé druhy,“ připustil.
Podle dosavadních informací by se nemělo nic změnit ani na obsazení herců. V roli Joela by se tak měl ukázat charismatický Pedro Pascal a Ellie znovu ztvární Bella Ramseyová. Svou účast herečka už dříve potvrdila v podcastu Happy Sad Confused. V posledních týdnech se však objevily spekulace, že by vše mohlo být jinak. Neil Druckmann ale v rozhovoru pro Entertainment Weekly uvedl, že k výměně představitelky hlavní hrdinky nedojde, pokud by si to sama Ramseyová vysloveně nepřála.
HBO zatím neupřesnilo, kdy bude premiéra druhé řady. Dle spekulací se tak stane nejdříve v příštím roce. Produkce totiž dostala zelenou pro natáčení až po úspěchu první série. Server IGN taky na svém twitterovém účtu informoval, že videohra The Last of Us Part II nebude předělána jen do jedné televizní série. „Bude to víc než jedna sezona,“ zmínil Druckmann.