Zásadní obrat přinesl loni na plátna Top Gun: Maverick, nostalgický návrat Toma Cruise k filmu z roku 1986. Do kinosálů doslova vletěl během světové premiéry na květnovém festivalu v Cannes, kde si diváci i lidé na ulicích užili úchvatný průlet stíhaček s kouřem v barvách francouzské trikolory. Další strhující letecké scény natočené v reálu a moderní technikou nabídl i film samotný, na jehož natáčení se mimochodem podílely i české cvičné letouny Aero L-39 Albatros.

Do kinosálů po celém světě přivedl nový příběh o elitním pilotu Maverickovi miliony diváků a česká kina nebyla výjimkou. Ďábelsky rychlé průlety úzkou soutěskou a love story v pilotním baru chtělo v Česku vidět přes 800 tisíc lidí - na postpandemickou dobu slušný rekord. Tom Cruise navíc dokázal, že si umí své premiéry načasovat. Top Gun odložil celkem dvakrát a na diváky, vracející se do kin po pandemii jen zvolna, si počkal. A nepotřeboval k tomu Twitter ani Instagram, reklamu jeho Maverickovi udělali sami nadšení diváci.

Před koncem roku se Mavericka pokusil trumfnout nový Cameronův Avatar, zůstal ale těsně za ním. I tak nicméně přivedli modří ekohrdinové z Pandory do kin téměř 800 tisíc českých diváků. Mimochodem, výtečně se dařilo oběma filmům i ve světě. Avatar i Top Gun slavily úspěch od severu po Francii - kde mimochodem poprvé po třiatřiceti letech nefigurovaly v první desítce francouzské filmy.

close Mimoni 2: Padouch přichází info Zdroj: Cinemart zoom_in Mimoni 2: Padouch přichází

Třetí příčku s přehledem ustáli animovaní Mimoni 2: Padouch přichází. Konečně jsme se dozvěděli, odkud znají žlutí rozumbradové svého Padoucha.

Českou jedničkou je Vyšehrad

Čtvrté místo si vydobyla na zeleném trávníku nekorektní fotbalová komedie Vyšehrad: Fylm s Jakubem Štáfkem. Našlo si ji přes 650 tisíc diváků. Českým filmům se – na rozdíl od Francie - vůbec loni dařilo. Do první desítky se probojovaly vedle amerických typu Thor: Láska jako hrom nebo Jurský svět: Nadvláda také pohádka s Tomášem Klusem Tajemství staré bambitky 2 a Jáklova středověká fantasy Jan Žižka.