Liší se v něčem aktuální kolekce soutěžních filmů od předchozích let?
Letošní je jiná, máme méně debutů, tři filmaři se do Varů vracejí. Myslím, že jde o výběr, který se, mám-li to říct trochu surově, dobře prodává. A také na něj dobře reaguje i zahraniční tisk. Uvidíme, zda se očekávání potvrdí. Mimochodem, loni se mi kdosi zmiňoval, že v hlavní soutěži převažovaly filmy s tématy vztah otec-syn, což byla samozřejmě náhoda. A tak letos rovnou předesílám, že máme v dané kolekci několik snímků na téma dospívající dívka. Také čistě náhodně. Nikdy nevíte, co se ve výběru potká a co daný rok zrovna filmaře zaujme.

Režisér a herec Tim Robbins.
Do Varů přijedou nevinný vězeň Tim Robbins a snílek Terry Gilliam

Co byste divákům doporučil napříč všemi sekcemi?
Letošní člen poroty, irský spisovatel a režisér Mark Cousins, přiveze svůj nový projekt, který měl premiéru v Cannes, v sekci Cannes Classics pozoruhodný celovečerní dokument Očima Orsona Wellese. Určitě stojí za vidění. Zajímavý je i švédsko-dánský thriller Hranice režiséra Aliho Abbasiho o celní úřednici, která má zvláštní dar čichových schopností. Umí odhalit kontraband tím, že z nich vycítí strach nebo úzkost.

A nějaká komedie? To diváky vždycky potěší…
Vstřícná bude určitě komedie Utop se, nebo plav, francouzská obdoba známého britského snímku Do naha!. Tady se parta mužských outsiderů rozhodne dokázat své kvality v show synchronizovaného plavání. Snímek Gillese Lellouche nás v Cannes dojal i rozesmál. Věřím, že ho přijme i české publikum a že bude ideální tečkou za celým festivalem.

Pablo Escobar (v podání oscarového Javiera Bardema) patřil ve své době k nejmocnějším lidem planety. Dokázal prodávat drogy lépe než kdokoli jiný.
Kmotr dál vládne mafiánům na plátně. Změní to Escobar?

Slušnou účast mají letos i domácí filmy. Kterým fandíte vy osobně?
Mám radost za všechny ve všech sekcích. Ale klíčové budou samozřejmě snímky v hlavní soutěži, kde máme dva. Olmo Omerzu je náš oblíbený tvůrce, jeho novinka Všechno bude nabízí košaté vyprávění a jistě zaujme jak porotu, tak i diváky. Ale také debut Adama Sedláka Domestik považuji za mimořádný. Adam vzbudil pozornost už svým projektem Semestr, ve své době byla forma internetového seriálu, který se odehrává výhradně na monitorech počítačů, poměrně novátorská. Domestik opět potvrzuje svůj osobitý přístup k vyprávění. Je to po delší době milé osvěžení domácí hrané tvorby.

A ještě otázka k rovnému podílu mužů a žen v soutěži, který letos hlásají dle mého poněkud hystericky zahraniční festivaly, naposled v Cannes. Řídili jste se jím?
Ne. Máme rovnost žen a mužů od dob, kdy festival vedli Jiří Bartoška s Evou Zaoralovou. To je myslím dostatečný argument. Kolik se sejde žen nebo mužů v programu, je čistě věc náhody a kvality děl. To je pro nás rozhodující.

Jurský svět: Zánik říše
Jurský svět: Zánik říše nabídne pouze nudu mezi dinosaury a pracháči