Jedna legendární teď dostala velkorysé tříhodinové pokračování. Jmenuje se Blade Runner a v málokteré před ní tolik lilo. Ridley Scott ji natočil podle povídky Philipa K. Dicka Do Androids Dream of Electric Sheep? a časem se z ní stal kultovní hit.

Blade Runner 2049 2D
Blade Runner podruhé. Filmařsky je dokonalý, chybí mu však emoce

Autoři těchto imaginárních příběhů vnesli v průběhu času do žánru nejrůznější zajímavé prvky, jimiž nám zpestřují všední realitu: sliz a tajné zbraně, důmyslné interiéry kosmických těles, průlety přízračnými světy, podivuhodné architektonické krajiny a animatronické příšery, záhadné rostliny… Snad jen ten věčný déšť nebyl tolik třeba. Toho je v naší realitě až až.

Napříč časem
Příběhů bylo bezpočet a nelze vzpomenout na všechny. Průkopnická byla německá Metropolis Fritze Langa (kterou uvidíme zanedlouho na přehlídce Das FilmFest), zjevením vizionářská 2001: Vesmírná odysea, zneklidňující ponurý svět Vetřelce, filozofický a etický apel nabídly Solaris, Jurský park i Minority Report, akční dynamiku dali žánru sci-fi Terminátoři. Jak se měnil svět, jeho priority a hybné síly, měnila se i témata Matrix přinesl virtuální svět, Kontakt nastolil otázky, zda jsme ve vesmíru sami a jak komunikovat, a pokračovaly v nich třeba Gravitace nebo letos uvedení Příchozí.

Z filmu Square Rubena Östlunda
Nicole Kidman, Diane Kruger i Colin Farrell: začíná Be2Can

Mnozí filmaři našli vděčné látky v knižních předlohách geniálních vypravěčů, jako byli Arthur Charles Clark (2001: Vesmírná odysea), Philip K. Dick (Minority Report), bratři Strugačtí (Stalker), John Wyndham (Den trifidů), Ray Bradbury (451 stupňů Fahrenheita), Frank Herbert (Duna), Pierre Boule (Planeta opic), George Orwell (1984) či z novějších P. D. Jamesová (Children of Men) nebo Stephen King (Temná věž).

Co na to věda
A co říká o umělém světě stvořeném na plátně věda? „Nic mě nerozčílí u filmu tolik, jako když autoři nectí zásady a používají fyziku jak skutečnou, tak smyšlenou, a obě si navzájem odporují,“ míní astronomka Pamela Gay, jež popularizuje vědu prostřednictvím nových médií a která byla v Čechách při návštěvě olomouckého festivalu AFO.

první klapka nového filmu Balada o pilotovi, 2.10.2017
Česká televize točí baladu podle Stránského

„Jako to udělali kdysi ve sci--fi Michaela Baye Armageddon vyšli ze skutečné fyziky, ale ve finále ji ignorovali a místo ní si vymysleli svoji vlastní, samozřejmě dost mimo. Která z filmu navíc strašně trčí. V mnoha případech je skutečná věda zajímavější než cokoli, co člověk může vymyslet. Nechápu, proč někteří tvůrci sci-fi křiví skutečnost jen kvůli dramatické zápletce, když mohou využít něco mnohem zajímavějšího, co známe z reálu. Realita umí být někdy naprosto úžasná!“

Inu, něco na tom asi bude. Ale říkejte to filmařům! Jsou to holt hračičkové…