Hlavní rozporuplnou postavu z prvního filmu, finančníka Gekka, zastihujeme v momentě, kdy opouští vězení, kam ho dostaly jeho pojistné podvody a praní černých peněz. Nejdřív si užijeme roztomilou potměšilost, když před vězeňskou bránu přijede luxusní vůz, ale nastoupí do něj někdo jiný… A vzápětí perfektní záběr – nemilosrdně detailní pohled do Gekkovy tváře, zohýbané vráskami a značně prokvetlé na skráních, o jednu tvrdou zkušenost bohatší. Vynikající Michael Douglas jako by soužíval s postavou. Pak už jsme kamerou nekompromisně vrženi do středu Wall Street, proslulé finančnické čtvrti, jejího dnešního kolosu, děsivého tempa a moderní architektury. Kameraman Rodrigo Prieto dal filmu svým originálním snímáním další, intenzívní rozměr – jeho rychlé záběry skleněných mrakodrapů, luxusních budov a závratných výšek finančních domů jsou omamné, dráždivé a nebezpečné – stejně jako svět, který je ukryt v nich.

Stárnutí není pro sraby

Nájezdy kamery do ulic mají děsivé tempo, jímž režisér promyšleně demonstruje stresující život dnešních finančníků, který se od dob Wall Street 1 proměnil – je ještě o něco rychlejší a sebezáhubnější. Stejně jako v dobách Gekka ovšem vyhrává ten, koho nic nezastaví a kdo nemá morální zábrany… Odpadají tak především ti starší, sice zkušenější, ale náchylnější k psychickému rozkladu („stárnutí není pro sraby“). Smrt jednoho z nich odstartuje křivolakou cestu mladého Jacoba, nadějného dravce, který se dostane do soukolí. Podléhá kouzlu zkušeného Gekka, a zároveň touží po lásce své snoubenky, Gekkovy dcery, jež otce před lety kvůli jeho machinacím zavrhla. A nechá se lapit do sítě.

Kořeny zla podle režiséra Stonea

Stoneův film se ohlíží za kořeny zla – sleduje kroky, jež vedly ke společenské a ekonomické krizi (kterou Gekko v jedné scéně předpoví), zkoumá mezilidské vztahy, vnitřní integritu postav v závislosti na penězích i moci. Tempo jeho vyprávění je strhující, možná až příliš – vezmeme-li v potaz odborné burzovní termíny, jimiž se to ve filmu hemží.

Fajnová filmařina

Režisér pracuje invenčně s detaily (staví na odiv symboly bohatství – šperky dam, jindy přiblíží obchodování pomocí holandských tulipánů na zdi) i drobnými odkazy (na chvíli se na plátně objeví Charlie Sheen z prvního filmu). Fajnšmekři ocení nápady – třeba závod na motorkách, který je vlastně konfrontací síly dvou finančních soupeřů, čeští diváci zase kulisy pražského Klárova, který zastupuje ve filmu „Curych“… Shia LaBeouf i Carey Mulligan jsou věrohodnými hereckými partnery, obzvlášť půvabná je Susan Sarandon jako hýřivá Jacobova matka škemrající u syna věčně o peníze na obchody.

A jakkoli je finále poněkud nereálným happy-endem očima stárnoucího filmaře, nelze mu upřít pokus o jisté (byť typicky americké) poselství pro mnohé z nás: peníze jsou důležité, ale rodinné hodnoty stojí nad nimi. Pouvažujte nad tím.